Home

2019-04-18 | Tijgernootjes vs. Girafnootjes – Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger *

Tijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval? Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat […] Lees meer

2019-04-17 | Gevreesde nieuwe Auteursrechtrichtlijn: storm in een glas water?

Het gebeurt niet vaak dat het aannemen van een EU richtlijn als wereldnieuws wordt beschouwd, maar dat er een nieuwe auteursrechtrichtlijn komt was niet te missen. Grote nieuwssites, journalen en talloze blogs en vlogs bespraken artikel 17 (voorheen artikel 13) en het zogenaamde “uploadfilter”. De nieuwe richtlijn zou het vrije internet ernstig beperken. Deze week, […] Lees meer

2019-04-11 | Eigen mening van influencer? Geen disclosure nodig.

Gelukkig is het inmiddels duidelijk: als een influencer heel positief is over een product, maar de betreffende fabrikant heeft helemaal niets van doen met die influencer (geen betaling voor de positieve post, het product is ook niet gesampled), dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting waarbij de strenge regels van het reclamerecht niet gelden. […] Lees meer

2019-03-21 | Nieuwe VMT column Ebba & Sarah: Tip van jouw advocaat

KENNISPARTNER-COLUMN VMT – Heel herkenbaar: je zou eigenlijk willen weten hoe het zit met net die ene verordening, wetgeving of jurisprudentie. Maar het komt er niet van om het uit te zoeken. Het liefst zou je wel even van je advocaat het naadje van de kous willen horen. Twee advocaten, Sarah Arayess en Ebba Hoogenraad, […] Lees meer

2019-03-13 | Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet […] Lees meer