Home

2019-09-16 | HvJ AMS Neve/Heritage Audio: plaats inbreuk online advertenties = plaats waar de doelgroep zich bevindt

Een onderneming elders in de EU gebruikt zonder toestemming jouw Uniemerk in een online advertentie. De advertentie is gericht op het Nederlandse publiek. Kun je als Nederlandse merkhouder de inbreukmaker voor de Nederlandse rechter slepen? Het Hof van Justitie van de Europese Unie (HvJ) geeft in zijn arrest AMS Neve/Heritage Audio het antwoord: jazeker. De […] Lees meer

2019-09-13 | Nieuwe campagne SRC: “#Ad. Herken de reclame op internet”

Op 27 augustus 2019 lanceerde de Stichting Reclame Code (SRC) een campagne onder de naam “#Ad. Herken de reclame op internet”. Doel: het onderstrepen van het belang van transparantie rondom reclame via social media. De SRC geeft op zijn website uitgebreide informatie over het onderwerp, waaronder een adviestool, een do’s & dont’s cheatsheet, FAQ’s en […] Lees meer

2019-09-13 | Als een merk niet normaal is gebruikt: gewoon opnieuw registreren?

Mag je een merk opnieuw registreren als het vijf jaar niet is gebruikt? Dan kan het merk immers vervallen worden verklaard. Of laat de regelgeving zo’n herhaald depot niet toe? In de zaak Pelican had het Gerecht in 2012 al beslist dat een depot niet exact mag worden herhaald, tenminste niet als het doel bij […] Lees meer

2019-09-13 | De sta-zakjes van Capri Sun: handig, maar niet (langer) beschermd

Wie kent ze niet, de iconische sta-zakjes van Capri Sun. Sinds 1969 verpakt Capri Sun haar vruchtensappen in flexibele, aluminiumkleurige sta-zakjes. Het sta-zakje heeft vele voordelen. Het materiaal zorgt ervoor dat het vruchtensap lang gekoeld blijft, de vorm maakt het meenemen gemakkelijk en voorkomt morsen. Het enige nadeel is dat de hoge functionaliteit van het […] Lees meer

2019-09-13 | Parallelimport: merkinbreuk, of toch niet?

Bij parallelhandel gaat het om handel in originele producten. Maar omdat de producten bestemd zijn voor een andere markt (niet Europa) worden ze goedkoop ingekocht. Uiteindelijk worden deze parallel-geïmporteerde producten dan toch in Europa, tegen lagere prijzen en niet via het officiële distributiekanaal, aangeboden. Voor veel merkhouders is dit een groot probleem. Ook Hennessy verkoopt […] Lees meer