Home

2019-06-12 | Diesel ziet textiel-pocketmerk sneuvelen

Een procedure tussen Diesel en Calvin Klein laat zien hoe lastig het kan zijn om met succes een kenmerk van kleding te claimen. Diesel claimt een diagonaal stuk textiel op de coin pocket van een broek. Zie links het Beneluxmerk, rechts een foto van een voorbeeld hoe Diesel dit label gebruikt. Diesel kan niet aantonen […] Lees meer

2019-05-28 | Handzaam overzicht van alle reclamerecht-ontwikkelingen in 2018: Kroniek reclamerecht

In 2018 is weer van alles gebeurd op het gebied van het reclamerecht. Lees de kroniek reclamerecht in IER nr 2, 2019 HIER van de hand van Ebba Hoogenraad, Bram Duivenvoorde en Lisanne Steenbergen. Prettig leesbaar en een makkelijke update. Lees meer

2019-05-27 | Aanpassing Europese reclameregels – hogere boetes, nieuwe misleidingsregels

Nieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame. De Europese Richtlijn Oneerlijke Handelsprakijken is de basis voor de Europese en Nederlandse wetgeving voor onder meer misleidende reclame. De Richtlijn uit 2005 wordt nu voor het […] Lees meer

2019-05-20 | Rutte’s “vaasje” was reclame, maar van wie eigenlijk?

Er is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan […] Lees meer

2019-04-18 | Tijgernootjes vs. Girafnootjes – Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger *

Tijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval? Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat […] Lees meer