Nieuws

PepsiCo wint kort geding tegen G-Star (PEPSI RAW)

Het Nederlandse modeconcern G-Star verloor vandaag een kort geding tegen PepsiCo. Inzet van de zaak was het nieuwe drankje PEPSI RAW, waarmee PepsiCo de ‘bewuste consument’ aan de cola wil krijgen. In deze colavariant zijn enkele kunstmatige ingrediënten vervangen door natuurlijke producten zoals appelextract, colabladeren en rietsuiker. Een ‘RAW’ drankje dus, vindt PepsiCo. Maar het drankje is ook een doorn in het oog van G-Star dat al meer dan tien jaar het merk G-STAR RAW als modemerk aan de man brengt. Volgens G-Star lift PepsiCo met Pepsi RAW bewust mee op de goodwill van haar merk. G-Star eiste dat PepsiCo in heel Europa stopt met het gebruik van ‘RAW’. Omdat PepsiCo al had toegezegd het voorlopig niet buiten Engeland te verkopen, had het geschil eigenlijk alleen op de Engelse situatie betrekking. Vandaag oordeelde de Haagse Voorzieningenrechter o.a. dat de bewijsdrempel voor verwatering sinds het Intel-arrest van 27 november 2008 betrekkelijk hoog is. Hij bleek niet onder de indruk van het door G-Star aangedragen bewijs voor de verwatering van de RAW merken. PepsiCo mag daarom voorlopig doorgaan met de verhandeling van Pepsi RAW.
Maarten Haak, merkenrecht advocaat

Afdrukken dit artikel