Nieuws

2 nieuwe Reclamecodes per 1 april

Goed om te weten is dat sinds 1 april er weer twee nieuwe reclamecodes in werking zijn getreden: de Reclamecode SMS-dienstverlening en de gewijzigde Reclamecode Reisaanbiedingen.

De langverwachte SMS-reclamecode is voornamelijk bedoeld om misleiding tegen te gaan. Daarin staan bijvoorbeeld regels m.b.t. hoe een SMS-dienst moet worden weergegeven. Zo moet bijvoorbeeld altijd worden vermeld of het om een abonnementsdienst gaat, wat de precieze kosten zijn, waar de consument terecht kan met vragen, om hoeveel SMS-jes het gaat, etc. Verder bevat de code een template voor TV-spots en een voorbeeld van online reclame, die de adverteerder moet gebruiken. De nieuwe code bepaalt ook dat een website gericht op kinderen duidelijk moet maken bij welke onderdelen het om reclame gaat. In zo’n geval moet gewaarschuwd worden dat het om een abonnementsvorm gaat. Tevens heeft de sector een ‘opt-out’ mogelijkheid gecreëerd: het SMSdienstenfilter. Consumenten kunnen daar regelen dat zij bepaalde SMS-diensten niet kunnen gebruiken. Zo kunnen ouders hun kind blij maken met een mobieltje, zonder dat ze een torenhoge telefoonrekening krijgen als hun kinderen ineens allerlei ringtones blijken te hebben gedownload.

De Reclamecode Reisaanbiedingen is niet nieuw, maar is op een aantal punten gewijzigd. Belangrijkste wijziging is dat de code is aangepast aan de Europese richtlijn oneerlijke handelspraktijken. De bedoeling is dat reisaanbiedingen voor de consument nu nog transparanter worden. Zo mag bijvoorbeeld niet meer een enkele reis per vliegtuig worden aangeboden als deze alleen als retour is te boeken. Ook mag de consument niet worden geconfronteerd met de begrippen ‘tax’ en ‘belasting’ als deze door de aanbieder niet hoeven worden afgedragen aan de overheid. Advertenties, affiches, aanbiedingen via internet, radio en tv moeten per direct aan de nieuwe Reclamecode Reisaanbiedingen voldoen. Maar voor al gedrukte reisbrochures t.b.v. zomerseizoen 2009 geldt een overgangsregeling, waardoor deze nog aan de “oude” code getoetst zullen worden.

Maud van der Leeuw

Afdrukken dit artikel