Nieuws

Brits reclamespotje tegen huiselijk geweld te schokkend

Een reclamespotje tegen huiselijk geweld, met in de hoofdrol filmactrice Keira Knightley, mag in Groot Brittannië niet op televisie worden uitgezonden. Volgens de Britse Reclame Goedkeuringscommissie, Clearcast, zijn de beelden te gewelddadig. In de commercial wordt de actrice aangevallen door haar vriend die haar beschuldigt van vreemdgaan. Terwijl ze op de grond ligt schopt hij haar herhaaldelijk. En die scene is volgens Clearcast te shockerend voor het televisiepubliek.
De commercial van Women’s Aid was al wel in de bioscopen te zien en is op het internet inmiddels meer dan een miljoen keer bekeken. Volgend het reclamebureau van Women’s Ais is daarmee het doel van de campagne – mensen bewust maken van huiselijk geweld – bereikt. Ook al haalt het spotje de televisie waarschijnlijk niet.
Ook in Nederland werd vorige maand een commercial van Profit for the World’s Children tegen kindermishandeling in strijd geacht met de goede smaak en fatsoen. Maar in dit geval alleen voor zover de uiting kinderen bereikt. In deze commercial wordt een vrouw getoond die op straat verbaal en fysiek te keer gaat tegen haar kind. De Reclame Code Commissie toetst goede smaak en fatsoen terughoudend. Toch vindt zij die beelden voor kinderen te schokkend. Terecht, lijkt mij. De Code Commissie oordeelt dat de commercial alleen nog na 20.00 uur mag worden uitgezonden.

Kim Braber

Afdrukken dit artikel