Nieuws

Hotelkamerveiling.nl / Hotelveiling.nl: beschrijvende handelsnamen

Hoe zit het ook alweer met handelsnamen die alleen uit beschrijvende elementen bestaan? De Groningse rechter bevestigde wat we al langer wisten: als zo’n beschrijvende handelsnaam niet door langdurig gebruik is ingeburgerd (denk aan Marktplaats.nl) of van grote originaliteit getuigt is de beschermingsomvang klein. De exploitant van Hotelkamerveiling.nl wilde het gebruik van de handelsnaam Hotelveiling.nl verbieden op grond van de Handelsnaamwet en de regels voor ongeoorloofde concurrentie. De rechter ging daar niet in mee.
Hoe groter de onderscheidende kracht van de handelsnaam, hoe groter meestal ook de beschermingsomvang zal zijn. Hotelkamerveiling.nl bestaat uit zuiver beschrijvende en niet-originele elementen, die niet zijn ingeburgerd. Deze zuiver beschrijvende elementen – zoals de vestigingsplaats of de beroepsgroep – mogen in beginsel niet worden gemonopoliseerd.
Door juist voor een handelsnaam te kiezen die de diensten beschrijft, neemt de gebruiker het risico dat ook concurrenten eenzelfde naam gaan gebruiken. De rechter ziet hierin geen ongeoorloofde concurrentie. Concurreren door dezelfde diensten aan te bieden mag immers. Ook als de concurrent juist gebruik maakt van de populariteit van de dienst van de oudere onderneming. Alleen in geval van bijzondere omstandigheden kan de concurrentie onrechtmatig zijn, maar die waren er in dit geval niet. Wat dan wel bijzonder is, bleef in het midden.
Beschrijvende handelsnamen zijn handig om de consument duidelijk te maken wat de onderneming doet. Maar let op: zodra anderen in hetzelfde gat springen is de bescherming soms ver te zoeken. Elk voordeel heeft zijn nadeel …
Eva den Ouden, handelsnaam advocaat

Afdrukken dit artikel