Nieuws

Rutte wil geen poster child zijn voor Dance Valley

Uit onze nieuwsbrief: Dance Valley (UDC) gebruikte afgelopen april reclameposters met daarop premier Mark Rutte. Kaartjes voor het dancefestival konden gespreid worden betaald – vandaar de tekst “Begrotingstekort? Gespreid betalen!”. Daarnaast was de poster een vette knipoog naar het bezoek van Rutte aan Dance Valley vorig jaar. Rond dezelfde tijd stond Rutte ook in de Donald Duck. Het optreden van de premier in het vrolijk weekblad en op de reclameposter leidde tot vragen op de wekelijkse persconferentie van de premier. Het gebruik van zijn persoon in Donald Duck vond hij geen enkel bezwaar, maar voor Dance Valley, dat kon niet. Ieder gebruik van het portret van de minister-president voor commerciële doeleinden zou onwenselijk zijn, en niet toegestaan. De Rijksvoorlichtingsdienst stuurde een brief aan UDC. UDC besloot daarop de posters weg te halen. Was zij verplicht om dat te doen?
Niet per se. Gebruik van iemands portret in reclame zonder toestemming is ingeval van Jan-met-de-pet al snel no-go. Waarom? Omdat het publiek zou kunnen denken dat de geportretteerde het product waarvoor reclame wordt gemaakt ondersteunt. Daarmee wordt het recht op privacy van ‘Jan’ geschonden. Maar een bekende politicus als Rutte kan zich minder makkelijk beroepen op deze constructie. Immers: het publiek zal in zijn geval veel minder snel kunnen aannemen dat hij het geadverteerde product publiekelijk ondersteunt. Een premier die meewerkt aan reclame voor Dance Valley? – yeah right…
Sommige rechters vinden dat reclame geen enkele associatie tussen de afgebeelde persoon en het product mag wekken. Volgens mij gaat dat te ver. Ook reclamemakers hebben vrijheid van meningsuiting. Die vrijheid zou hen in ieder geval in staat moeten stellen om in te haken op de actualiteit. Daarnaast moet een publieke persoon als de premier tegen een (plaag)stootje kunnen.
Daniël Haije, specialist in reputation management

Afdrukken dit artikel