Nieuws

Einde Facebook like-gate

Een veelgebruikte manier om als bedrijf likes te krijgen op de eigen Facebook-pagina: de consument een beloning in het vooruitzicht stellen als hij de pagina van het bedrijf leuk vindt. Die beloning kan van alles zijn: toegang tot een filmpje van een internationale ster of de mogelijkheid om aan een kansspel mee te doen. Maar per 5 november mag dit in veel gevallen niet meer van Facebook. 

Facebook pagina’s gebruiken vaak applicaties (extra toepassingen binnen de algemene Facebook-pagina) om bezoekers van die pagina te stimuleren om de algemene pagina leuk te vinden. Voorbeeld: “vind ons leuk en krijg toegang tot een gratis e-book”. Of: “vind ons leuk om mee te doen aan de Actie Win een Reis naar Salou”. Door de applicaties wordt automatisch geregeld of iemand toegang heeft tot de beloning.

Facebook wil dat de fanbase van een bedrijf is gebaseerd op échte interesse om het bedrijf te volgen, niet omdat deze een beloning krijgt. Daarom is het vanaf 5 november niet meer toegestaan om via applicaties bezoekers te belonen om een pagina leuk te vinden. Ook worden de mogelijkheden om dit te doen technisch beperkt. Wie de nieuwe regels overtreedt kan onder meer uitgesloten worden van Facebook. 

De regels veranderen alleen voor applicaties. Handmatige beloning van likes is vooralsnog wél toegestaan. Zo kan een bedrijf beloven een grote kortingsactie te starten als de Facebook-pagina 100.000 likes heeft. Of een klant korting geven indien hij een screenshot opstuurt waaruit blijkt dat hij de pagina leuk vindt. Verder verandert Facebook vooralsnog alléén de regels voor het belonen van likes. Het is nog wél toegestaan om bezoekers een beloning in het vooruitzicht te stellen om bijvoorbeeld via Facebook op een plaats in te checken.

Bram Duivenvoorde, reclamerecht specialist

Afdrukken dit artikel