Nieuws

Travel is the only thing you buy that makes you richer

De zomervakantie in zicht – hét moment waarop de aanbiedingen voor last minutes je om je oren vliegen. Onlangs oordeelden de Reclame Code Commissie (RCC) (en in hoger beroep het College van Beroep (CvB) over een TV commercial van Sunweb: een verliefd stel rijdt op een scooter langs een mooie kustlijn. Een klager vindt de TV commercial misleidend: de TV commercial prijst een vakantie naar de Algarve aan, laat de kustlijn van de West-Kaap in Zuid Afrika zien. Sunweb legt uit dat de beelden bedoeld zijn om consumenten in een bepaalde (vakantie)stemming te krijgen (en dus niet om een specifieke bestemming aan te prijzen). Toch vindt de RCC de reclame misleidend. Consumenten kunnen denken dat het getoonde mooie landschap in de Algarve ligt, mede omdat in de TV commercial ook de tekst “Algarve 2342 kilometer verwijderd van knooppunt de Hogt” bevat.

Sunweb gaat in beroep bij het CvB. De beelden zouden zo wazig zijn dat de bestemming moeilijk te herleiden is, en zouden net zo goed voor andere vakantiebestemmingen kunnen worden gebruikt. En het Algarve-landschap verschilt niet wezenlijk van de getoonde beelden. Dit mag niet baten: ook het CvB volgt klager. De consument kan de beelden van het landschap betrekken op de Algarve. Het landschap in de TV commercial is weliswaar enigszins wazig, maar nog wel zo duidelijk dat de plek te lokaliseren is. En het CvB is niet overtuigd door wat Sunweb laat zien aan overeenkomsten tussen de Algarve en Zuid-Afrika.

De hamvraag is hier natuurlijk: kunnen consumenten echt besluiten een vakantie te boeken (enkel) na het zien van een TV commercial? Of zoekt de consument eerst nog naar meer informatie over het potentiële vakantiestekje? Vaak dit laatste, denk ik. Bovendien gaat een TV commercial snel voorbij, en een flinke dosis overdrijving is reclame niet vreemd. Vóór deze beslissing spreekt dat vakanties steeds meer een impulsaankoop zijn geworden door de komst van prijsvechters. Voor een paar tientjes vlieg je al naar de leukste bestemmingen in Europa “met die prachtige kustlijn uit de reclame”.

Al zin in vakantie? 

Sarah Arayess, advocaat reclamerecht

 

Afdrukken dit artikel