Nieuws

Wijnboer Ilja Gort vangt bot: geen merkinbreuk door tulpenwodka

Wijnboer, schrijver en tv-presentator Ilja Gort is mede-oprichter en eigenaar van wijnproducent Chateau de la Garde. Eén van de bekendste en bestverkochte wijnen van dit domein is “La Tulipe”, dat bij Albert Heijn in de schappen ligt. Chateau de la Garde heeft meerdere inschrijvingen voor het woordmerk LA TULIPE. Vorige zomer vocht De la Garde al met succes de afbeelding van een tulp op Hema-wijn aan. Ditmaal een nieuw product van destilleerderij Clusius: “Dutch Tulip Vodka”. De la Garde vindt het een klare zaak: het gebruik van het woord “tulip” voor een alcoholproduct geeft verwarring met haar woordmerk LA TULIPE. Toch gaat het mis bij de rechter. De productnamen stemmen dan misschien wel overeen, maar dat maakt het nog geen merkinbreuk. Clusius voert aan dat Dutch Tulip Vodka niet zomaar een naam is voor wodka: de wodka is daadwerkelijk gemaakt van Nederlandse tulpenbollen. Daarmee stuit De la Garde op een beperking in het merkenrecht: op basis van een merk kun je niet voorkomen dat een andere partij dezelfde aanduiding zuiver beschrijvendgebruikt, bijvoorbeeld om op een kenmerk van haar product te wijzen, zoals een grondstof.

Chateau de la Garde voerde nog aan dat die uitzondering niet opgaat. “Tulip” staat namelijk zó prominent op de wodkaverpakking (namelijk: schuingedrukt én groter geprint dan “Dutch” en “Vodka”) dat tóch sprake zou zijn van inbreuk. De Haagse rechter is niet overtuigd. Ook door de opvallende vermelding van “tulip” wekt Clusius niet de indruk dat haar wodka afkomstig zou zijn van dezelfde onderneming, of dat anderszins een commerciële band zou bestaan met Chateau de la Garde. Daarbij speelt een rol dat Clusius op de wodkafles aan het publiek uitlegt dat Dutch Tulip Vodka wordt gemaakt van tulpenbollen. Het publiek ziet de naam daarmee daadwerkelijk als beschrijvende aanduiding.

Conclusie: deze uitspraak geeft ruimte voor het gebruik van beschrijvende namen, ook als die prominent op het etiket staan. Bij twijfel of het publiek begrijpt dat de aanduiding beschrijvend is, helpt het om uitleg te verschaffen op het etiket.

Bram Duivenvoorde, advocaat merkenrecht

Afdrukken dit artikel