Nieuws

Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers

In het merkenrecht is het aandachtsniveau van het publiek vaak van groot belang. Volgens de rechtspraak is het aandachtsniveau hoog ten aanzien van bijvoorbeeld luxeproducten (auto’s, horloges) en juist minder bij alledaagse supermarktproducten (vaatwassertabletten, aanstekers). Dat betekent dat sneller sprake is van verwarringsgevaar tussen twee merken voor vaatwassertabletten dan tussen twee automerken. Het publiek let bij automerken beter op en is dus minder snel in de war.

Maar hoe zit het met het aandachtsniveau bij pijnstillers? Is dat bovengemiddeld omdat het gaat om producten die van belang zijn voor de gezondheid, of juist lager omdat het alledaagse producten zijn? Die vraag kwam aan de orde in een procedure tussen twee farmaceutische bedrijven: Menarini en Biofarma. Menarini had het merk SKUDEX aangevraagd voor pijnstillers. Biofarma tekende oppositie aan tegen de merkaanvraag op basis van haar eerdere merk FLUDEX, ingeschreven voor bloeddrukverlagers. Is sprake van verwarringsgevaar? Het Benelux Bureau voor de Intellectuele Eigendom (“BBIE”) beantwoordde die vraag bevestigend en weigerde daarom het merk van Menarini in te schrijven in het merkenregister.

Menarini ging in beroep bij het Gerechtshof in Den Haag, met als één van de belangrijkste argumenten dat het BBIE ten onrechte was uitgegaan van slechts een gemiddeld aandachtsniveau van het publiek. Het Gerechtshof stelt Menarini in het gelijk: het aandachtsniveau van het publiek bij pijnstillers is bovengemiddeld. Ondanks dat pijnstillers in hoge mate beschikbaar zijn, is het publiek extra oplettend omdat deze producten de gezondheid beïnvloeden en verwisseling van geneesmiddelen risico’s kan geven voor de gezondheid.

Ook op andere punten stelt het Gerechtshof Menarini in het gelijk, zodat het Hof de oppositie alsnog afwijst en aan het BBIE opdraagt het merk alsnog in te schrijven.

Menarini werd in deze zaak bijgestaan door Maarten Haak en Bram Duivenvoorde.

Bram Duivenvoorde, advocaat merkenrecht

Afdrukken dit artikel