Nieuws

Reclamecode voor medische cosmetische behandelingen

Sinds 15 oktober geldt een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen: de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (“CCBA”). Wie reclame maakt voor bijvoorbeeld een botoxbehandeling of een ooglidcorrectie, moet voldoen aan deze code. De code is ook van toepassing op reclame voor de klinieken die de behandelingen verzorgen.

Eén van de kerngedachtes van de code is dat reclame voor medische cosmetische behandelingen “rationeel gebruik” moet bevorderen. Dat betekent onder meer dat het niet is toegestaan om het publiek onder druk te zetten om snel te beslissen. “Boek nu en krijg 20% korting” kan dus niet door de beugel. Ook acties waarbij de consument verplicht wordt tot een aankoop of een behandeling (bijvoorbeeld: “neem nu een botoxbehandeling en maak kans op een reis naar de Malediven”) zijn niet toegestaan.

Bij de kerngedachte van rationeel gebruik past ook de verplichte educatieve slogan, vergelijkbaar met “geld lenen kost geld” bij consumentenkrediet: “Kijk uit. Jezelf mooier maken kan lelijk uitpakken. Een geslaagde ingreep begint bij een geschikte arts”.

De CCBA geeft ook regels tegen misleiding. Zo mag de reclame niet de indruk wekken dat een behandeling zonder risico is en moeten afbeeldingen waarheidsgetrouw zijn. Ook mag de reclame niet gericht zijn op minderjarigen.

De CCBA is opgenomen in de Nederlandse Reclame Code. Klachten worden behandeld door de Reclame Code Commissie (RCC). Een toegewezen klacht leidt tot een aanbeveling van de RCC om niet meer op de betreffende wijze reclame te maken. Geen boetes of andere strafmaatregelen dus, maar wel een reputatierisico voor de adverteerder. Ook worden radio- en tv-commercials die negatief zijn beoordeeld door de RCC niet meer uitgezonden. Dit is het gevolg van afspraken tussen de Stichting Reclame Code en de organisaties die verantwoordelijk zijn voor uitzendingen op radio en tv. Helemaal vrijblijvend is de code dus zeker niet.

Bram Duivenvoorde, advocaat reclamerecht en intellectuele eigendom

Afdrukken dit artikel