Nieuws

Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar. Alleen bij ‘gezonde’ levensmiddelen is het verbod ietsje minder streng: reclame mag niet gericht zijn op kinderen tot 7 jaar. Tot voor kort was de verpakking van dit verbod uitgezonderd. Net als reclame in de winkels zelf (Point-of-Sale materiaal). Dat wordt anders. Kinderidolen op verpakkingen voor levensmiddelen gaan verdwijnen.

De zogeheten Licensed Media Characters die gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar (of tot 7 jaar bij ‘gezonde’ producten) worden verboden. Dus geen Minions, Dora’s, Kabouter Plop of Spongebob meer op koekjes, snoep en tussendoortjes. En ook niet op de havermout en muesli. Wat wordt verstaan onder ‘kinderidolen’? Niet alleen animatiefiguren uit films of stripboeken, maar ook uit o.a. games. De leeftijdcheck wordt gedaan aan de hand van bijvoorbeeld de Kijkwijzercriteria, of via het gebruiksprofiel op internet. Het verbod geldt voor kinderidolen bekend uit de media-, film- en gamewereld. Als een fabrikant een animatiefiguur of tekening zelf heeft ontworpen dan mag dat wel blijven staan op de verpakking.

De  laatste Dora- en Minionverpakkingen voor levensmiddelen zullen op 1 juli 2020 uit de schappen zijn verdwenen.

Kijk voor de tekst van de Reclamecode voor Voedingsmiddelen hier

Ebba Hoogenraad, advocaat reclamerecht en health beauty & food law

Afdrukken dit artikel