Zwarte pumps met rode zool zijn in hooggehakte kringen een begrip: die zijn van de Franse Christian Louboutin afkomstig. Maar succesvolle merken worden nagemaakt, en zo bracht o.a. Van Haren ook pumps met rode zool op de markt. Louboutin, sinds 2009 in het bezit van een Benelux merk voor zijn rode zool, stapte naar de Haagse rechter.
Read MoreGlenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in Duitsland, valt daarom buiten de boot en maakt geen gebruik van de term Scotch Whisky.
Read MoreFoodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven.
Read MoreIn het modellenrecht is er altijd frictie tussen de technische (functionele) kanten van een gebruiksmodel en de ontwerpvrijheid. Het modellenrecht biedt géén bescherming voor uiterlijke kenmerken die uitsluitend door hun technische functie worden bepaald. Die regel is niet duidelijk en geeft aanleiding tot veel discussie.
Read MoreIn reclame mag je ‘reclametaal’ gebruiken. Zeker bij cosmeticareclame. De consument begrijpt heel goed dat daar vaak ook reclameoverdrijving bij komt kijken. Maar feitelijkheden over de werking moeten kloppen. Sinds de zaak over Biodermal 60+ dag- en nachtcrème bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie weten we nu precies wat de bewijsregels zijn voor een cosmeticaproduct.
Read MoreOp 6 september 2017 had de Rechtbank Amsterdam al geoordeeld dat het gebruik door Picnic van een lookalike van Max Verstappen in een jolig inhaakfilmpje niet door de beugel kan. Max werd door de rechtbank in de gelegenheid gesteld om zijn schade te onderbouwen.
Read MoreIn april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de schaduw gezet. Philips is niet blij en vordert staking van de campagne bij de kortgedingrechter.
Read MoreVeel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS).
Read MoreOok in het hoger beroep van een kort geding was de inzet voor Mollen en Bakker het design van grijpers voor autolaadkranen en grondverzetmachines. De belangrijkste vraag die voorlag, was of de linker grijper van Bakker (de RBOX) een eigen plek heeft op de grijpermarkt.
Read MoreEen tamelijk treurige trend: de laatste tijd heeft de Reclame Code Commissie (RCC) vrij veel klachten ontvangen over reclame waarin uiting wordt gegeven aan homoseksualiteit. De out-of-home-campagne van Suitsupply, waarin (oelala) zoenende mannen te zien waren, kon rekenen op flinke negatieve aandacht. Het regende klachten.
Read MoreIn maart van dit jaar oordeelde het Gerecht van de Europese Unie dat het model van de Crocs-schoen nietig is door een gebrek aan nieuwheid bij de aanvraag in 2004. Een nieuw model mag – kort gezegd – niet al vóór de aanvraag voor een Gemeenschapsmodel openbaar zijn gemaakt.
Read MoreDe inflatie van het begrip ‘verantwoord’ moet worden voorkomen, heeft de Reclame Code Commissie gedacht. Het is een breed verzamelbegrip. In de huidige maatschappij kiest de consument steeds vaker juist een verantwoord product, om zo een steentje bij de dragen.
Read MoreVanuit het ‘niets’ heeft onze food law praktijk een prachtige erkenning gekregen voor het jaar 2018. Legal 500 doet onderzoek in de markt (bij collega’s en cliënten). En wat blijkt: in de categorie ‘Food & Beverages’ is de Health, Beauty & Food praktijk van ons kantoor geplaatst in ‘Tier 1’. Een topprestatie, en terecht vinden wij.
Read MoreDe mooiste, ‘de lekkerste, ‘er is geen betere'. Het zijn aanprijzingen die we vaak voorbij zien komen in reclame. Je product aanprijzen met superlatieven mag best, maar waar ligt de grens tussen de mening van de fabrikant en een harde superioriteitsclaim? Die vraag kwam onlangs weer aan de orde in de rechtspraak.
Read MoreMag je de beschermde aanduiding ‘champagne’ gebruiken voor sorbetijs met 12% echte champagne? Volgens de producenten van Champagne niet: zij vinden dat dit inbreuk maakt op hun beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Aan de andere kant staat Aldi, dat vindt dat zij best de naam mogen gebruiken voor een product met echte champagne.
Read MoreEen collectief Uniemerk is eigendom van een vereniging en mag alleen door leden van die vereniging gebruikt worden. Een bekend voorbeeld van zo’n collectief merk is Fleurop. Het Europees Hof van Justitie oordeelde in deze zaak dat de wezenlijke functie van collectieve Uniemerken niet verschilt van die van gewone, individuele Uniemerken. Ook voor collectieve Uniemerken geldt dat de wezenlijke functie de herkomstfunctie is, zodat de consument weet van wie de waar afkomstig is, en niet zozeer de (collectieve) geografische oorsprong ervan.
Read MoreDe ontwikkelingen in Europa en Nederland op het gebied van oneerlijke handelspraktijken staan niet stil. Wie op de hoogte wil blijven leest de kroniek in het Tijdschrift voor Consumentenrecht geschreven door Bram Duivenvoorde. Met onder meer aandacht aan de update van de leidraad van de Europese Commissie bij de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, de toepasselijkheid van deze richtlijn op prijsvergelijkers en de handhavingsactie van de ACM op het gebied van autoreclame.
Read MoreDe term ‘melk’ is beschermd: dat woord mag alleen worden gebruikt als de melk afkomstig is uit dierenmelkklieren. Wat blijft dan nog over voor Alpro? Heel veel, blijkt uit de uitspraak van het Hof Den Bosch.
Read MoreIn 2017 is weer van alles gebeurd op het gebied van het reclamerecht. Voor wie wil weten hoe het zit met het gebruik van de term ‘duurzaam’, of de laatste ontwikkelingen op het gebied van goede smaak en fatsoen, of alcoholreclame en nog veel meer …
Read More