The Shawshank Redemption zonder Morgan Freeman, Forrest Gump zonder Tom Hanks, het is ondenkbaar. In de meeste films is er maar één die de hoofdrol perfect kan vertolken. Dit is echter anders in de theater-industrie. Het is niet ongebruikelijk dat je bij een bezoek aan een musical niet de alom geprezen Tony Award winnaar, maar een zogenaamde alternate in de hoofdrol te zien krijgt. Niet iedereen is echter van dit systeem op de hoogte. Zo kwam het dan ook dat een bezoeker van de musical “Was getekend, Annie M.G. Schmidt” een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC).
Read MoreOp YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes”bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te vinden.
Read MoreNu de dagen langzaamaan weer wat korter worden en de temperatuur daalt kan de openhaard weer wat vaker aan. Voor wie geen openhaard heeft is een tafelgashaard een mooie uitkomst. Er is ook voor ieder wat wils, want ze zijn verkrijgbaar in veel verschillende modellen en kleuren. Toch lijken sommige haardjes wel wat op elkaar.
Read MoreDe Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over uitingen in een brochure en op de website van de Stichting Bewegen Zonder Pijn (SBZP). De uitingen vermelden een specifieke combinatie van ingrediënten. Het lijkt puur informatief te zijn. Maar volgens branchevereniging Neprofarm is sprake van (sluik)reclame die (mede) afkomstig is van Synofit, een producent van voedingssupplementen, voor haar product Synofit Premium.
Read More“Witte wieven (…) zijn mythische wezens. Het is de naam voor vrouwenfiguren die in sagen voorkomen en soms goedaardig, soms kwaadaardig zijn. (…) Witte wieven worden vaak in verband gebracht met heksen en/of spoken.” Aldus Wikipedia over het begrip ‘witte wieven’. Welk deel van het relevante publiek kent witte wieven als begrip en hoe toon je dat aan?
Read MoreWat zijn de ingrediënten in het productie hier linksonder denk je? Nee, niet meteen verder lezen. Ik wacht wel. Je mag me je gedachten ook mailen. Klaar? Klager voelde zich op het verkeerde been gezet. Hij dacht dat het product enkel sinaasappelsap bevat en hij voelde zich dan ook bedrogen toen uit de rest van de verpakking bleek dat het product 33% water bevat. Misleidend!
Read MoreWijnboer, schrijver en tv-presentator Ilja Gort is mede-oprichter en eigenaar van wijnproducent Chateau de la Garde. Eén van de bekendste en bestverkochte wijnen van dit domein is “La Tulipe”, dat bij Albert Heijn in de schappen ligt. Chateau de la Garde heeft meerdere inschrijvingen voor het woordmerk LA TULIPE. Vorige zomer vocht De la Garde al met succes de afbeelding van een tulp op Hema-wijn aan. Ditmaal een nieuw product van destilleerderij Clusius: “Dutch Tulip Vodka”.
Read MoreHet jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.
Read MoreEen Italiaans bedrijf zag kansen voor een JAGUAR look-alike merk voor o.a. paraplu’s, tassen en lederwaren. Jaguar Land Rover maakte natuurlijk bezwaar in een oppositie. Een standaardverweer bij een beroep op zulke oude merkinschrijvingen is dan dat om ‘bewijs van gebruik’ wordt gevraagd: een merk dat vijf jaar lang niet normaal is gebruikt voor de waren waarvoor het is ingeschreven, kan niet effectief worden ingeroepen of zelfs worden doorgehaald.
Read MoreOp 7 september gaf Maarten Haak in Antwerpen een presentatie aan ca. 20 merkenconsultants die de opleiding tot BMM Erkend Merkengemachtigde volgen. Het onderwerp: wat te doen bij conflicten tussen merken. Over strategie, het oplossen van geschillen, procedures voor de Nederlandse rechter, het Benelux Gerechtshof en het Hof van Justitie. En natuurlijk de mogelijke publicitaire kanten van een openlijk conflict.
Read MoreIn een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar vloggers en bloggers. En nog veel meer.
Read MoreDat je inbreuk op het merk Coca-Cola maakt door onder dat merk cola te verkopen zal niemand verbazen, maar kan het verwijderen van iemands merk van een product (nog voordat je een product importeert in de EU) óók een merkinbreuk opleveren?
Read MoreWie vrolijkte zijn werkstuk vroeger niet op met plaatjes van Google of uit de boeken van de schoolbibliotheek? Van geen kwaad bewust kopieer en plak je lukraak afbeeldingen van hamsters, voetballers en steden om maar aan het minimum aantal pagina’s van dat vervelende werkstuk te komen.
Read MoreVorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.
Read MoreAdvocaat-generaal Wathelet heeft de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van levensmiddelen afgeraden. De belangrijkste overweging is in nr. 60:
Read MoreSoms verwacht, soms onaangekondigd. Vaak nét op het verkeerde moment. Als het tijdelijk een rommeltje is, of als de verantwoordelijke manager een gebroken been heeft en niet aanwezig is. Inspecties van de NVWA – iedereen in de industrie heeft ermee te maken.
Read MoreDe Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.
Read MoreMaatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot topic. Niet voor niets dragen steeds meer ondernemingen trots uit “verantwoord”, “klimaatneutraal” en “groen” te zijn. Maar niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van dit soort claims. Zo kwam het dat Varkens in Nood klachten indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC), tegen ING en ABN AMRO.
Read MorePuma beroept zich in procedures vaak op de ruimere bescherming die bekende merken genieten: de bescherming tegen verwatering, reputatieschade en freeriding. Dan moet Puma natuurlijk wel laten zien dat haar (naar links) springende roofkat-merken bekend zijn. Maar is het nodig om dat omvangrijke bewijs in elke procedure te leveren?
Read More