Dé aangewezen acteur(s) voor de rol?

The Shawshank Redemption zonder Morgan Freeman, Forrest Gump zonder Tom Hanks, het is ondenkbaar. In de meeste films is er maar één die de hoofdrol perfect kan vertolken. Dit is echter anders in de theater-industrie. Het is niet ongebruikelijk dat je bij een bezoek aan een musical niet de alom geprezen Tony Award winnaar, maar een zogenaamde alternate in de hoofdrol te zien krijgt. Niet iedereen is echter van dit systeem op de hoogte. Zo kwam het dan ook dat een bezoeker van de musical “Was getekend, Annie M.G. Schmidt” een klacht indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC).

Read More
Daphne Vrieling
De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk

Op YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes”bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te vinden.

Read More
Daphne Vrieling
Tafelgashaard doorstaat vuurproef dankzij ‘houtlook'

Nu de dagen langzaamaan weer wat korter worden en de temperatuur daalt kan de openhaard weer wat vaker aan. Voor wie geen openhaard heeft is een tafelgashaard een mooie uitkomst. Er is ook voor ieder wat wils, want ze zijn verkrijgbaar in veel verschillende modellen en kleuren. Toch lijken sommige haardjes wel wat op elkaar.

Read More
Daphne Vrieling
(Sluik)reclame voor een geneesmiddel

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over uitingen in een brochure en op de website van de Stichting Bewegen Zonder Pijn (SBZP). De uitingen vermelden een specifieke combinatie van ingrediënten. Het lijkt puur informatief te zijn. Maar volgens branchevereniging Neprofarm is sprake van (sluik)reclame die (mede) afkomstig is van Synofit, een producent van voedingssupplementen, voor haar product Synofit Premium.

Read More
Daphne Vrieling
Witte wieven, wie kent ze niet?!

“Witte wieven (…) zijn mythische wezens. Het is de naam voor vrouwenfiguren die in sagen voorkomen en soms goedaardig, soms kwaadaardig zijn. (…) Witte wieven worden vaak in verband gebracht met heksen en/of spoken.” Aldus Wikipedia over het begrip ‘witte wieven’. Welk deel van het relevante publiek kent witte wieven als begrip en hoe toon je dat aan?

Read More
Daphne Vrieling
Wat betekent Skinny Orange?

Wat zijn de ingrediënten in het productie hier linksonder denk je? Nee, niet meteen verder lezen. Ik wacht wel. Je mag me je gedachten ook mailen. Klaar? Klager voelde zich op het verkeerde been gezet. Hij dacht dat het product enkel sinaasappelsap bevat en hij voelde zich dan ook bedrogen toen uit de rest van de verpakking bleek dat het product 33% water bevat. Misleidend!

Read More
Daphne Vrieling
Wijnboer Ilja Gort vangt bot: geen merkinbreuk door tulpenwodka

Wijnboer, schrijver en tv-presentator Ilja Gort is mede-oprichter en eigenaar van wijnproducent Chateau de la Garde. Eén van de bekendste en bestverkochte wijnen van dit domein is “La Tulipe”, dat bij Albert Heijn in de schappen ligt. Chateau de la Garde heeft meerdere inschrijvingen voor het woordmerk LA TULIPE. Vorige zomer vocht De la Garde al met succes de afbeelding van een tulp op Hema-wijn aan. Ditmaal een nieuw product van destilleerderij Clusius: “Dutch Tulip Vodka”.

Read More
Daphne Vrieling
NVWA 2018: focus on misleading claims and publishing sanctions

Het jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren.

Read More
Advertising, FoodDaphne Vrieling
Jaguar Land Rover stopt JAGUAR merk voor lederwaren

Een Italiaans bedrijf zag kansen voor een JAGUAR look-alike merk voor o.a. paraplu’s, tassen en lederwaren. Jaguar Land Rover maakte natuurlijk bezwaar in een oppositie. Een standaardverweer bij een beroep op zulke oude merkinschrijvingen is dan dat om ‘bewijs van gebruik’ wordt gevraagd: een merk dat vijf jaar lang niet normaal is gebruikt voor de waren waarvoor het is ingeschreven, kan niet effectief worden ingeroepen of zelfs worden doorgehaald.

Read More
Maarten Haak spreekt in Antwerpen over het oplossen van merkconflicten

Op 7 september gaf Maarten Haak in Antwerpen een presentatie aan ca. 20 merkenconsultants die de opleiding tot BMM Erkend Merkengemachtigde volgen. Het onderwerp: wat te doen bij conflicten tussen merken. Over strategie, het oplossen van geschillen, procedures voor de Nederlandse rechter, het Benelux Gerechtshof en het Hof van Justitie. En natuurlijk de mogelijke publicitaire kanten van een openlijk conflict.

Read More
VMT Food law Event 2018 - Hot topics and greatest hits en beschermde benamingen

In een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar vloggers en bloggers. En nog veel meer.

Read More
Food, AdvertisingDaniël Haije
Tips voor een ontspannen zomer

Vorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.

Read More
AdvertisingDaniël Haije
“Lekker gezonde kibbeling” – zo makkelijk gaat dat niet!

De Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De gemiddelde visliefhebber kijkt hier misschien niet raar van op, maar een verontwaardigde consument diende een klacht in bij de RCC.

Read More