Op platforms als Facebook en Instagram wordt steeds meer geadverteerd. Een deel van deze advertenties is afkomstig van partijen die volgens een vast patroon namaakartikelen aanbieden. Onlangs heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter besloten dat Facebook onrechtmatig handelt tegenover Tommy Hilfiger door advertenties ter promotie van namaakartikelen op haar platforms Facebook en Instagram (die voldoen aan bepaalde specifieke kenmerken) toe te staan
Read MoreBreng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens bewijsissues de wetenschappelijke botanicaldossiers nog op behandeling te wachten. En dat moet aan het publiek worden meegedeeld.
Read MoreVandaag kreeg Hoogenraad & Haak bezoek van een groep enthousiaste masterstudenten van de rechtswinkel Clinic Law Incubator. Zij helpen particulieren en kleine ondernemingen met juridisch advies over onder meer intellectueel-eigendomsrecht, mediarecht, privacyrecht en consumentenrecht. De studenten van Clinic bezoeken regelmatig aangesloten advocatenkantoren.
Read MoreSinds 15 oktober geldt een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen: de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (“CCBA”). Wie reclame maakt voor bijvoorbeeld een botoxbehandeling of een ooglidcorrectie, moet voldoen aan deze code. De code is ook van toepassing op reclame voor de klinieken die de behandelingen verzorgen.
Read MoreGaos B.V. houdt sinds jaren de domeinnaam < ok.nl >.: een lekker korte domeinnaam die zij in de toekomst voor iets moois wil gaan inzetten. Bijvoorbeeld voor een positief gerichte website waarop allemaal mooie dingen worden beschreven; er is al zo veel negativiteit in de wereld. Het heeft de bestuurder van Gaos alleen aan tijd ontbroken om dit voornemen ook daadwerkelijk uit te voeren. FuelPlaza, de exploitant van 'OK' tankstations, claimt een beter recht op de domeinnaam.
Read MoreOf auteursrecht kan rusten op een portret dat door een algoritme is gemaakt vroeg niemand zich af toen het portret ‘Edmond de Belamy’ in oktober jl. door Christie’s geveild werd. Daar ging het vooral om de vraag hoeveel het portret waard zou zijn, wetende dat het niet gemaakt is door een beroemde schilder, maar door een computer.
Read MoreMooi nieuws! Onze kantoorgenoot Sarah Arayess heeft vandaag de Wim Mak BMM Award gewonnen. Sarah krijgt deze prestigieuze prijs voor haar artikel "Claimcultuur: over levensmiddelenrecht en merken".De Wim Mak BMM Award is ingesteld door de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht (BMM).
Read MoreWie aan tafel zit in een restaurant wordt omgeven door auteursrechtelijk beschermde werken: de kunst aan de muur, het logo van het restaurant op de menukaart en in sommige gevallen zelfs de tafels en stoelen waaraan wordt gedineerd. Maar hoe zit het met de auteursrechtelijke bescherming van het allerbelangrijkste in datzelfde restaurant: de smaak van de gerechten en dranken? Deze vraag hield de gemoederen in IE-land de afgelopen tijd flink bezig. Op 13 november kwam het Hof van Justitie van de EU met het verlossende woord: smaak is niet auteursrechtelijk beschermd.
Read MorePakken we even een uber (taxi)? Mag ik een Spa rood (bruiswater)? Stuur je een tikkie (betaalverzoek)? Het kan er zo makkelijk insluipen. Je verzint een nieuw product of nieuwe dienst, hebt groot succes, en voordat je het weet wordt het soort product of dienst met die merknaam aangeduid. Groot compliment natuurlijk, want je hebt een duidelijke trend gezet.
Read MoreKent u ze nog? Het blauwe en groene vinkje op verpakkingen van levensmiddelen. Sinds 2006 werden deze symbolen gebruikt om consumenten te helpen gezondere producten te kiezen. Na 10 jaar was de koek op: de vinkjes zouden langzaam uit de schappen verdwijnen. Sinds 18 oktober jl. mogen geen nieuwe producten met vinkjes meer worden geproduceerd.
Read MoreIn een folder voor een duurzame zonneboiler staat een milieuclaim. In de zomer verwarmen de zonnepanelen de zonneboiler. Voor de winterse maanden helpt een houtkachel om het water in de zonneboiler te verwarmen. Het gasverbruik wordt zo met 70 % verlaagd. De tekst in de folder is enthousiast, met een knipoog: “Daar wordt het hele Nederlandse milieu, ja zelfs de aarde vrolijker van”. Klager vindt dit niet kunnen: houtkachels geven fijnstof en zijn schadelijk en niet milieuvriendelijk. Een hele discussie ontspint zich.
Read MoreNa een geslaagde student-stage bij ons kantoor bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt. Vanaf 2019 zet Mathijs als advocaat zijn loopbaan bij ons kantoor voort.
Read MoreSmaak is uniek en persoonlijk. En ieder beleeft het weer anders. De smaak van een levensmiddel kan niet op basis van het auteursrecht worden gemonopoliseerd. Waarom niet? Omdat die smaak (nog) niet nauwkeurig en objectief kan worden vastgesteld.Het Hof van Justitie EU heef eindelijk uitspraak gedaan.
Read MoreOp 25 en 26 oktober vond het jaarlijkse EFFL-congres plaats, georganiseerd door Lexxion. Tijdens dit congres worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van food en feed law besproken met professionals die actief zijn in de levensmiddelenindustrie. Het congres werd geopend met een heet hangijzer: Brexit.
Read MoreChocolade is in vele vormen en maten verkrijgbaar: van het welbekende zeebanket tot aan chocoladeletters tijdens de Sinterklaasperiode. Chocoladevormen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn als ze een eigen, oorspronkelijk karakter hebben en het persoonlijk stempel van de maker dragen. In de onderhavige zaak is een geschil ontstaan tussen de twee concurrenten Dobla en Chocolate King over een vermeend auteursrecht op tweekleurige chocolade in de vorm van staafjes en krullen en schending van bedrijfsgeheimen.
Read MoreIn het merkenrecht is het aandachtsniveau van het publiek vaak van groot belang. Volgens de rechtspraak is het aandachtsniveau hoog ten aanzien van bijvoorbeeld luxeproducten (auto’s, horloges) en juist minder bij alledaagse supermarktproducten (vaatwassertabletten, aanstekers). Dat betekent dat sneller sprake is van verwarringsgevaar tussen twee merken voor vaatwassertabletten dan tussen twee automerken.
Read MoreWat mag wel en niet op het gebied van direct marketing onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR)? Dat is een behoorlijk ingewikkeld onderwerp. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) publiceerde op 4 oktober 2018 uitgebreide informatie over de spelregels rondom direct marketing in de vorm van een Q&A op haar website.
Read MoreHet is verboden om richting het brede publiek reclame te maken voor geneesmiddelen. Het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport (VWS) treedt streng op en legt boetes op van maximaal EUR 450.000 per overtreding. Een recente uitspraak van de rechter laat zien dat die boete niet alleen opgelegd kan worden aan de geneesmiddelenproducent, maar ook aan het PR-bureau dat opkomt voor de belangen van de producent. Oppassen geblazen, ook voor bijvoorbeeld reclamebureaus!
Read MoreEen stoere jongen zegt in de TVC zijn eindexamen reuze spannend te vinden. Gelukkig heeft hij Original Clear Mind, ‘dat ondersteunt mijn concentratievermogen en verbetert mijn leerprestaties’. Klaagster denkt dat het foute boel is om dit product bij minderjarigen te promoten. Zij verwart de gewone CBD-olie met het psychoactieve deel van cannabis: THC.
Read More