Auteursrechtelijke bescherming van ideeën?

We horen het vaak: je hebt een goed idee voor een boek/app/film/spel en je wil er voor zorgen dat niemand anders ermee aan de haal gaat. Wordt jouw idee of concept beschermd door het auteursrecht? Het korte antwoord is nee. De bescherming die het auteursrecht biedt, is alleen bestemd voor de zogenaamde uitdrukkingsvorm van het idee of concept.

Read More
Moïra Truijens partner bij Hoogenraad & Haak

Advocaat Moïra Truijens is vanaf 1 september 2019 benoemd tot partner bij het Amsterdamse IP-nichekantoor Hoogenraad & Haak. Moïra richt zich vooral op geschillen over merken, vormgeving en techniek (octrooirecht). Zij werkt voor zowel internationale concerns als voor mkb-bedrijven. Moïra’s cliënten zijn voornamelijk actief in fashion, design en innovatie.

Read More
Korting op ALLES!*

“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken?

Read More
AdvertisingInfo
Let’s sue or smile?

Het vier jaar durende geschil tussen Louis Vuitton en My Other Bag is eindelijk beslist. My Other Bag verkoopt voor 30 dollar per stuk canvastassen met daarop (versimpelde) afbeeldingen van designertassen van verschillende luxe merken. Ook die van Louis Vuitton zijn goed vertegenwoordigd in de collectie van My Other Bag.

Read More
Rutte's "vaasje" was reclame, maar van wie eigenlijk?

Er is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan u een rookmelder probeert te verkopen.

Read More
AdvertisingInfo
Tijgernootjes vs. Girafnootjes - Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger *

Tijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval?

Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat onder het merk Duyvis.

Frito-Lay heeft niet alleen het merk Duyvis. Zij heeft ook het woord “Tijgernootjes” als merk geregistreerd, en heeft ook merken die het uiterlijk van de Tijgernootjes moeten beschermen. Enter de Girafnootjes. Sinds 2015 produceert Intersnack deze nootjes. Ze worden bij Aldi verkocht.

Girafnootjes lijken op Tijgernootjes, vindtFrito-Lay. Het begint al bij de aanduiding “Girafnootjes”. Een tijger en eengiraf – dat is toch bijna hetzelfde? Beide zijn “exotische wilde dieren metgeelbruine huid met camouflagepatroon”, is het niet? En dan het uiterlijk vande noten zelf. Identiek, vindt Frito-Lay.

Read More
Eigen mening van influencer? Geen disclosure nodig.

Gelukkig is het inmiddels duidelijk: als een influencer heel positief is over een product, maar de betreffende fabrikant heeft helemaal niets van doen met die influencer (geen betaling voor de positieve post, het product is ook niet gesampled), dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting waarbij de strenge regels van het reclamerecht niet gelden. De Reclamecode Social Media is niet van toepassing. Het is niet nodig om zo’n positieve post te voorzien van bijvoorbeeld de vermelding ‘#adv.’

Read More
Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet gericht zijn op kinderen tot en met 12 jaar.

Read More
Een cocktail op het strand

Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen?

Read More
Food, AdvertisingDaphne Vrieling