Tegenwoordig eet bijna iedereen minstens één dag per week vegetarisch. Ook zijn er mensen – veganisten of vegans – die een volledig plantaardig dieet hebben en dus ook geen dierlijke producten als kaas, eieren of honing eten. Maar waar vallen schimmels en gisten in dit plaatje? Kunnen we deze micro-organismen aanmerken als plantaardig of zijn ze dierlijk van aard? Deze vraag werd in hoger beroep voorgelegd aan het College van Beroep van de Reclame Code Commissie.
Read MoreEen beetje achtergrondinformatie: de winnende partij in intellectueel eigendomszaken kan een groot deel van de gemaakte proceskosten (kosten van de advocaat) vergoed krijgen. Die kosten moeten voorafgaand aan een procedure wel voorspelbaar zijn. De vergoeding was daarom in auteurs-, merken-, modellen- en handelsnaamrecht zaken al lang aan banden gelegd.
Read MoreSinds het arrest Picasso/Picaro weten we overeenstemming op visueel en auditief vlak kan worden geneutraliseerd als de merken verschillende concepten oproepen. In het arrest Wolf Oil/EUIPO besliste het HvJ dat neutralisatie aan het eind van fase 1 moet plaatsvinden, na de beoordeling van de mate van overeenstemming op visueel, fonetisch en begripsmatig niveau.
Read MoreDat Italiaanse vlaggetje op de verpakking, een foto van de Eiffeltoren, de naam Goudse stroopwafels. Verpakkingen worden opgevrolijkt met herkomstvermeldingen. Zo weet de consument waar het product vandaan komt. Maar als de ingrediënten (een keertje) uit een ander land komen, is Leiden in last. Dan moet op de verpakking óók het echte land van herkomst worden vermeld.
Read MoreDat besliste het hof Amsterdam op 2 juni 2020 in de zaak tussen Max Verstappen en Picnic. Daarmee is het eerdere vonnis van de rechtbank Amsterdam van tafel. Bij Picnic kan de vlag uit: de veroordeling om een schadevergoeding van EUR 150.000 te betalen aan Max is vernietigd – Picnic hoeft helemaal niets te betalen, en krijgt en passant opnieuw een fijne flight gratis publiciteit (waaraan ik met dit stukje nog eens rücksichtslos bijdraag). Bij reclamemakers in het algemeen mag een bescheiden vlaggetje uit: de speelruimte om te verwijzen naar bekende personen in reclame is groter geworden.
Read MoreAls juridisch medewerker heeft Lisanne zich bij Hoogenraad & Haak in korte tijd onmisbaar gemaakt. Gedreven, tactisch en down to earth heeft zij al vele cliënten verder geholpen. Eind februari neemt Lisanne de volgende stap en wordt zij beëdigd als advocaat.
Read MoreAls je een e-book hebt uitgelezen, mag je het niet doorverkopen. Zo besliste het Hof van Justitie van de Europese Unie in de zaak Tom Kabinet: die doorverkoop vormt een inbreuk op het auteursrecht.
Read MoreMarketing gebruikt graag een algemene, ‘generieke’ gezondheidsclaim. Dat bekt lekkerder. Bijvoorbeeld: ‘voel je fit’. Dat mág volgens de Claimsverordening, mits deze gepaard gaat met een specifieke, toegelaten, gezondheidsclaims (bijvoorbeeld: ‘vitamine C draagt bij aan een normale energiehuishouding’). Maar wat houdt dat ‘gepaard gaan met’ in? Hoe dichtbij moet de specifieke claim staan: direct ernaast, of ergens op dezelfde zijde van de verpakking? Mag het ook op de achterzijde?
Read MoreEen Amsterdamse kleermakerij nam actie tegen Google. De voorzieningenrechter van de rechtbank Amsterdam droeg Google op om tien valse recensies te verwijderen en om te laten weten wie de recensies hadden geplaatst. Binnen een paar maanden waren er via Google Maps tien valse, negatieve beoordelingen geplaatst.
Read MoreEnzo Knol zette een vlog over Boerderijchips op zijn Youtube-kanaal: Enzo rijdt naar Boerderijchips in zijn (roze) Lamborghini, helpt met aardappelen inladen, rijdt op de trekker en raakt zijn autosleutels kwijt in een berg aardappelen. Enzo volgt het productieproces van aardappel tot chips, vindt zijn autosleutels terug (althans reservesleutels), unboxt thuis een doos “Boerderijchips” en wijst nog even op www.boerderijchips.nl.
Read MoreMag je een foto van internet zo maar copy-pasten? Het internet is geweldig. De digitale revolutie brengt talloze goede ontwikkelingen met zich mee en men kreeg nog nooit zó makkelijk toegang tot zó veel informatie. Toch zijn er ook negatieve kanten aan het internet. Ongeoorloofd gebruik van auteursrechtelijk beschermd materiaal is er één. Hoe zit dat?
Read MoreMerkhouders kunnen weer ademhalen. Een onduidelijke beschrijving van waren en diensten van een merk maakt de merkinschrijving niet ongeldig. En als de aanvrager economisch helemaal niet actief is op het gebied van de betrokken waren en diensten, is dat nog geen reden om ‘kwade trouw’ aan te nemen.
Read MoreBekendheidsonderzoeken, omzetcijfers en marktrapportages. Hebben die nu echt zin in een procedure over merkinbreuk en onrechtmatig handelsnaamgebruik? Een recente uitspraak van de rechtbank Den Haag laat de meerwaarde zien van een goed opgezet marktonderzoek
Read MoreThe Flower Farm moet definitief haar verpakking aanpassen. De ontbossingsclaim op haar ‘smeerboter zonder palmolie’ is misleidend. Het College van Beroep bevestigde in hoger beroep dat de tekst op het margarinekuipje EAT PLANTS, NOT PALM PLEASE onjuist is.
Read MoreH&M mag toch weer twee strepen op haar kleding gebruiken zonder dat ze inbreuk maakt op het drie-strepen-merk van adidas. Dat besliste het hof Den Haag na een jarenlange strijd op 28 januari 2020 verrassend anders dan de Haagse bodemrechter in eerste aanleg, en ook de appelrechter van het Hof Arnhem in het kort geding over precies dezelfde kledingstukken, de “Work Out-kleding”.
Read MoreDit is een ode aan de asterisk. Dat bekende sterretje dat je zo vaak vindt op een verpakking of in een reclame-uiting vlak boven een woord. En dan moet je op zoek naar het tweede sterretje, vaak op de achterzijde van de verpakking, of helemaal onderaan de advertentie. Daar vind je de uitleg, of de beperkende voorwaarden. Mag je een asterisk gebruiken op levensmiddelen?
Read MoreDynamic pricing, schaarsteaanduidingen, nudging, sociaal bewijs en dark patterns. Er zijn eindeloos veel tactieken om online aankoopbeslissingen te beïnvloeden. Waar ligt de grens tussen toelaatbare beïnvloeding en een oneerlijke handelspraktijk?
Read MoreEuropa heeft het er maar druk mee. Niet alleen de reclameregels gaan veranderen, er komen ook nieuwe regels voor het aanbieden van digitale inhoud. Andere Europese richtlijnen op het gebied van consumentenbescherming gaan op de schop. Belangrijk nieuws voor alle bedrijven die verkopen via internet of apps aanbieden aan consumenten. Wat zijn de praktische gevolgen voor bedrijven? Een greep uit de wijzigingen.
Read MoreDe kogel is door de kerk: het Europese reclamerecht gaat veranderen. De wijziging van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken is op 8 november goedgekeurd door de Europese Raad.
Read MoreOp 7 november gingen de NVWA (handhaver), VWS (wetgever), de levensmiddelenbranche FNLI, de Consumentenbond en de advocatuur met elkaar in gesprek op het Jaarcongres Voedselveiligheid en –integriteit. De hele levensmiddelenbranche keek mee. Als advocaat sprak ik in een panel met Inge Stoelhorst van VWS. Later sloten Yvonne Huigen (NVWA) en Marloes Kneppers (FNLI) zich bij de discussie aan.
Read More