Nieuws

Nieuws

2019-07-16 | Korting op ALLES!*

“Tot wel 30% korting op alles*”, “KORTING OP HÉÉL DE SITE*, wees snel!”. Het zijn bekende kreten op websites, in mailboxen en op folders. Betekent het gebruik van de woorden “alles” en “HÉÉL” dan ook dat er daadwerkelijk korting op alles wordt gegeven of is het nog mogelijk uitzonderingen te maken? De Reclame Code Commissie […] Lees meer

2019-06-27 | Reclame | IP | Food Law NIEUWS 2019/01

Daar zijn we weer! Ons kwartaalnieuws in een nieuw jasje: een bespreking van zaken op de aandachtsgebieden van Hoogenraad & Haak: reclame, intellectuele eigendom (IP) en food law. Ontwikkelingen en voorbeelden uit de praktijk. Je vindt ons NIEUWS hier. Wil je meer weten of heb je een vraag? Bel of mail ons dan even! Lees meer

2019-06-20 | Optimel Vanille vla smaakt naar vanille

Wáár op de verpakking moet staan dat een product de smaak heeft van het afgebeelde fruit? Even leek het erop dat smaakvermelding helemaal niet meer mogelijk zou zijn! De Reclame Code Commissie had het – onbedoeld – onhandig opgeschreven in de Optimel Vanille vla zaak, aangespannen door Foodwatch. Maar nu is gelukkig goed duidelijk geworden […] Lees meer

2019-06-20 | Let’s sue or smile?

Het vier jaar durende geschil tussen Louis Vuitton en My Other Bag is eindelijk beslist. My Other Bag verkoopt voor 30 dollar per stuk canvastassen met daarop (versimpelde) afbeeldingen van designertassen van verschillende luxe merken. Ook die van Louis Vuitton zijn goed vertegenwoordigd in de collectie van My Other Bag. De District Court of New […] Lees meer

2019-06-12 | Diesel ziet textiel-pocketmerk sneuvelen

Een procedure tussen Diesel en Calvin Klein laat zien hoe lastig het kan zijn om met succes een kenmerk van kleding te claimen. Diesel claimt een diagonaal stuk textiel op de coin pocket van een broek. Zie links het Beneluxmerk, rechts een foto van een voorbeeld hoe Diesel dit label gebruikt. Diesel kan niet aantonen […] Lees meer

2019-05-28 | Handzaam overzicht van alle reclamerecht-ontwikkelingen in 2018: Kroniek reclamerecht

In 2018 is weer van alles gebeurd op het gebied van het reclamerecht. Lees de kroniek reclamerecht in IER nr 2, 2019 HIER van de hand van Ebba Hoogenraad, Bram Duivenvoorde en Lisanne Steenbergen. Prettig leesbaar en een makkelijke update. Lees meer

2019-05-27 | Aanpassing Europese reclameregels – hogere boetes, nieuwe misleidingsregels

Nieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame. De Europese Richtlijn Oneerlijke Handelsprakijken is de basis voor de Europese en Nederlandse wetgeving voor onder meer misleidende reclame. De Richtlijn uit 2005 wordt nu voor het […] Lees meer

2019-05-20 | Rutte’s “vaasje” was reclame, maar van wie eigenlijk?

Er is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan […] Lees meer

2019-04-18 | Tijgernootjes vs. Girafnootjes – Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger *

Tijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval? Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat […] Lees meer

2019-04-17 | Gevreesde nieuwe Auteursrechtrichtlijn: storm in een glas water?

Het gebeurt niet vaak dat het aannemen van een EU richtlijn als wereldnieuws wordt beschouwd, maar dat er een nieuwe auteursrechtrichtlijn komt was niet te missen. Grote nieuwssites, journalen en talloze blogs en vlogs bespraken artikel 17 (voorheen artikel 13) en het zogenaamde “uploadfilter”. De nieuwe richtlijn zou het vrije internet ernstig beperken. Deze week, […] Lees meer