Nieuws

Nieuws

2019-12-11 | Nieuwe regels voor e-commerce en apps

Europa heeft het er maar druk mee. Niet alleen de reclameregels gaan veranderen, er komen ook nieuwe regels voor het aanbieden van digitale inhoud. Andere Europese richtlijnen op het gebied van consumentenbescherming gaan op de schop. Belangrijk nieuws voor alle bedrijven die verkopen via internet of apps aanbieden aan consumenten. Wat zijn de praktische gevolgen voor bedrijven? Een greep […] Lees meer

2019-12-11 | Misleidende food verpakkingen: waar gaat het heen?

Op 7 november gingen de NVWA (handhaver), VWS (wetgever), de levensmiddelenbranche FNLI, de Consumentenbond en de advocatuur met elkaar in gesprek op het Jaarcongres Voedselveiligheid en –integriteit. De hele levensmiddelenbranche keek mee. Als advocaat sprak ik in een panel met Inge Stoelhorst van VWS. Later sloten Yvonne Huigen (NVWA) en Marloes Kneppers (FNLI) zich bij […] Lees meer

2019-12-11 | Depot de kwader trouw: Gleissner persoonlijk aansprakelijk jegens Samsung

De net belichte zaak Koton biedt een kapstok om partijen te stoppen die stelselmatig merken van derden deponeren (zowel voor soortgelijke als voor totaal andere waren). Daarbij spant de inmiddels beruchte Michael Gleissner met een web aan ondernemingen de kroon. De rechtbank Den Haag achtte Gleissner persoonlijk aansprakelijk jegens Samsung, dit in het licht van Samsungs nieuwe merk BIXBY. […] Lees meer

2019-12-10 | Ruime mogelijkheden om op te treden tegen merkdepot te kwader trouw

Een merk dat is gedeponeerd met een oneerlijk oogmerk kan achteraf nietig worden verklaard als depot te kwader trouw. Bijvoorbeeld als het depot is verricht om de belangen van derden op een oneerlijke wijze te schaden. Of voor een ander doel dan om de eigen waren of diensten te onderscheiden. Zo besliste het Hof van Justitie […] Lees meer

2019-12-10 | ‘Volkoren’-producten vol koren? Lang niet altijd!

De decembermaand staat alweer bijna voor de deur. Om je van je beste kant te laten zien bij het kerstdiner of op een oud en nieuwfeestje probeer je gezondere keuzes te maken. Zo kies je er bijvoorbeeld voor om minder vlees te eten en vervang je beschuit door de volkorenvariant. Wat blijkt? Het volkorenbeschuit in […] Lees meer

2019-12-10 | Facebook moet fake advertenties van John de Mol actief verwijderen

John de Mol en andere bekende Nederlanders figureren tegen hun wil (en soms zonder het te weten) in advertenties op Facebook en Instagram voor het investeren in o.a. Bitcoins. De advertenties zijn regelrechte oplichting: De Mol heeft geen toestemming gegeven voor het gebruik van zijn portret. En wie op de advertenties ingaat geld overmaakt, krijgt […] Lees meer

2019-12-10 | Hof van Justitie harmoniseert auteursrecht-drempel voor product design

Europees verbod daardoor toegankelijker – G-Star/Cofemel, over auteursrecht en modelrecht op productvormgeving Het uiterlijk van producten kan zowel door het modelrecht als het auteursrecht worden beschermd. In Nederland is de drempel voor auteursrechtelijke bescherming niet al te hoog (zelfs streepjesbehang is auteursrechtelijk beschermd!). In veel andere Europese landen wordt terughoudender gekeken naar auteursrechtelijke bescherming, zeker daar waar […] Lees meer

2019-12-10 | Mona Lisa met Gucci zonnebril? Merken vs. artistieke vrijheid

Kan de persoon in het zwembad van “Portrait of an Artist” een zwembroek van Louis Vuitton dragen en mag er een fles Dom Pérignon op de tafel van Het Laatste Avondmaal van Da Vinci staan? Kortom: mag je gebruik maken van het merk van anderen in een artistieke uiting? Het Benelux Gerechtshof boog zich over de vraag […] Lees meer

2019-12-09 | Elke rechtbank bevoegd in kort geding over EU merken en modellen

Het hoge woord is eruit: voor een kort geding over Gemeenschapsmodellen kan de rechthebbende bij elke rechtbank in Nederland terecht. Dit volgt uit een beslissing van het Hof van Justitie, die ook van toepassing is op EU merken. In bodemprocedures over EU merken en modellen blijft de rechtbank Den Haag de enige bevoegde rechtbank. Wat was […] Lees meer

2019-12-09 | Influencers: don’t grow up, it’s a trap!

De Amerikaanse toezichthouder FTC heeft op 6 november 2019 een handige brochure gepubliceerd: “Disclosures 101 for Social Media Influencers”. De brochure legt helder uit wanneer en hoe influencers duidelijk moeten maken dat hun social posts reclame zijn. De FTC onderstreept dat het (ook) de verantwoordelijkheid van de influencer is om ervoor te zorgen dat reclame herkenbaar is […] Lees meer