Nieuws

Nieuws

2019-06-12 | Diesel ziet textiel-pocketmerk sneuvelen

Een procedure tussen Diesel en Calvin Klein laat zien hoe lastig het kan zijn om met succes een kenmerk van kleding te claimen. Diesel claimt een diagonaal stuk textiel op de coin pocket van een broek. Zie links het Beneluxmerk, rechts een foto van een voorbeeld hoe Diesel dit label gebruikt. Diesel kan niet aantonen […] Lees meer

2019-05-28 | Handzaam overzicht van alle reclamerecht-ontwikkelingen in 2018: Kroniek reclamerecht

In 2018 is weer van alles gebeurd op het gebied van het reclamerecht. Lees de kroniek reclamerecht in IER nr 2, 2019 HIER van de hand van Ebba Hoogenraad, Bram Duivenvoorde en Lisanne Steenbergen. Prettig leesbaar en een makkelijke update. Lees meer

2019-05-27 | Aanpassing Europese reclameregels – hogere boetes, nieuwe misleidingsregels

Nieuws uit Europa: het Europees Parlement stemde op 17 april 2019 vóór aanpassing van de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken. Belangrijkste wijziging: veel hogere maximumboetes bij onder meer misleidende reclame. De Europese Richtlijn Oneerlijke Handelsprakijken is de basis voor de Europese en Nederlandse wetgeving voor onder meer misleidende reclame. De Richtlijn uit 2005 wordt nu voor het […] Lees meer

2019-05-20 | Rutte’s “vaasje” was reclame, maar van wie eigenlijk?

Er is vaak discussie over de herkenbaarheid van reclame. Zo worden informatieve brochures over brandveiligheid of het aantal inbraken in de buurt door de brievenbus gegooid en blijken die vervolgens gericht te zijn op de verkoop van rookmelders en alarmsystemen. Dit soort “informatieve reclame” is vrij gebruikelijk en uiteindelijk is vaak duidelijk welke onderneming aan […] Lees meer

2019-04-18 | Tijgernootjes vs. Girafnootjes – Uiterlijk-beschermende merken Frito-Lay geen tandeloze tijger *

Tijgernootjes – een begrip voor iedere zichzelf respecterende borrelaar. En nu is er het vonnis in de zaak Frito-Lay (Tijgernootjes) v. Intersnack (Girafnootjes). Smullen voor liefhebbers van het intellectuele-eigendomsrecht (no pun intended, alsjeblieft zeg*). Wat was het geval? Frito-Lay brengt sinds 1993 Tijgernootjes op de markt; pinda’s, voorzien van een krokant jasje. Zij doet dat […] Lees meer

2019-04-17 | Gevreesde nieuwe Auteursrechtrichtlijn: storm in een glas water?

Het gebeurt niet vaak dat het aannemen van een EU richtlijn als wereldnieuws wordt beschouwd, maar dat er een nieuwe auteursrechtrichtlijn komt was niet te missen. Grote nieuwssites, journalen en talloze blogs en vlogs bespraken artikel 17 (voorheen artikel 13) en het zogenaamde “uploadfilter”. De nieuwe richtlijn zou het vrije internet ernstig beperken. Deze week, […] Lees meer

2019-04-11 | Eigen mening van influencer? Geen disclosure nodig.

Gelukkig is het inmiddels duidelijk: als een influencer heel positief is over een product, maar de betreffende fabrikant heeft helemaal niets van doen met die influencer (geen betaling voor de positieve post, het product is ook niet gesampled), dan valt het onder de vrijheid van meningsuiting waarbij de strenge regels van het reclamerecht niet gelden. […] Lees meer

2019-03-21 | Nieuwe VMT column Ebba & Sarah: Tip van jouw advocaat

KENNISPARTNER-COLUMN VMT – Heel herkenbaar: je zou eigenlijk willen weten hoe het zit met net die ene verordening, wetgeving of jurisprudentie. Maar het komt er niet van om het uit te zoeken. Het liefst zou je wel even van je advocaat het naadje van de kous willen horen. Twee advocaten, Sarah Arayess en Ebba Hoogenraad, […] Lees meer

2019-03-13 | Kinderidolen in de ban

Menig ouder kent de situatie: je kind wil juist heel graag dat je de koekjes koopt met zijn Minion-held op de verpakking, of die Dora The Explorer. Dit was de Alliantie Stop Kindermarketing een doorn in het oog en gaat nu veranderen. Al veel langer gelden strenge regels voor reclame voor levensmiddelen: ze mogen niet […] Lees meer

2019-02-18 | Mathijs Peijnenburg beëdigd als advocaat

Mathijs Peijnenburg is op 13 februari 2019 in de rechtbank Amsterdam beëdigd als advocaat en zet als advocaat-stagiair zijn loopbaan bij ons kantoor voort. Na een geslaagde student-stage bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt. Hij zal in de volle breedte […] Lees meer