Nieuws

Nieuws

2018-10-02 | De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk

Op YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes”bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te […] Lees meer

2018-10-01 | Tafelgashaard doorstaat vuurproef dankzij ‘houtlook’

Nu de dagen langzaamaan weer wat korter worden en de temperatuur daalt kan de openhaard weer wat vaker aan. Voor wie geen openhaard heeft is een tafelgashaard een mooie uitkomst. Er is ook voor ieder wat wils, want ze zijn  verkrijgbaar in veel verschillende modellen en kleuren. Toch lijken sommige haardjes wel wat op elkaar. […] Lees meer

2018-10-01 | (Sluik)reclame voor een geneesmiddel

De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over uitingen in een brochure en op de website van de Stichting Bewegen Zonder Pijn (SBZP). De uitingen vermelden een specifieke combinatie van ingrediënten. Het lijkt puur informatief te zijn. Maar volgens branchevereniging Neprofarm is sprake van (sluik)reclame die (mede) afkomstig is van Synofit, een producent van […] Lees meer

2018-09-28 | Witte wieven, wie kent ze niet?!

“Witte wieven (…) zijn mythische wezens. Het is de naam voor vrouwenfiguren die in sagen voorkomen en soms goedaardig, soms kwaadaardig zijn. (…) Witte wieven worden vaak in verband gebracht met heksen en/of spoken.” Aldus Wikipedia over het begrip ‘witte wieven’. Welk deel van het relevante publiek kent witte wieven als begrip en hoe toon je […] Lees meer

2018-09-28 | Wat betekent Skinny Orange?

Wat zijn de ingrediënten in het productie hier linksonder denk je? Nee, niet meteen verder lezen. Ik wacht wel. Je mag me je gedachten ook mailen. Klaar? Klager voelde zich op het verkeerde been gezet. Hij dacht dat het product enkel sinaasappelsap bevat en hij voelde zich dan ook bedrogen toen uit de rest van de verpakking […] Lees meer

2018-09-27 | Wijnboer Ilja Gort vangt bot: geen merkinbreuk door tulpenwodka

Wijnboer, schrijver en tv-presentator Ilja Gort is mede-oprichter en eigenaar van wijnproducent Chateau de la Garde. Eén van de bekendste en bestverkochte wijnen van dit domein is “La Tulipe”, dat bij Albert Heijn in de schappen ligt. Chateau de la Garde heeft meerdere inschrijvingen voor het woordmerk LA TULIPE. Vorige zomer vocht De la Garde al […] Lees meer

2018-09-26 | NVWA 2018: focus on misleading claims and publishing sanctions

Het jaar is al (ruim) halverwege nu het jaarplan van de NVWA is gepubliceerd. Een interessant kijkje in de keuken. De NVWA noemt als kernwaarden: betrouwbaar, onafhankelijk, transparant en professioneel. Uitvloeisel daarvan is het duidelijk maken waar de prioriteiten liggen. Ook is de NVWA bezig met een efficiency-verbetering, o.a. door handmatige stappen te automatiseren. De NVWA […] Lees meer

2018-09-26 | Jaguar Land Rover stopt JAGUAR merk voor lederwaren

Een Italiaans bedrijf zag kansen voor een JAGUAR look-alike merk voor o.a. paraplu’s, tassen en lederwaren. Jaguar Land Rover maakte natuurlijk bezwaar in een oppositie. Een standaardverweer bij een beroep op zulke oude merkinschrijvingen is dan dat om ‘bewijs van gebruik’ wordt gevraagd: een merk dat vijf jaar lang niet normaal is gebruikt voor de waren waarvoor […] Lees meer

2018-09-25 | NIEUWS 2018-03

Er is weer een nieuwe editie van ons NIEUWS uit! Een makkelijk leesbaar overzicht van ontwikkelingen in reclamerecht, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht. Download het NIEUWS hier. Ditmaal aandacht voor: •  NVWA 2018: focus op misleidende claims en openbaarmaken sancties lees •  Jaguar Land Rover stopt JAGUAR merk voor lederwaren lees •  Wijnboer Ilja Gort vangt bot: geen merkinbreuk […] Lees meer

2018-09-07 | Maarten Haak spreekt in Antwerpen over het oplossen van merkconflicten

Op 7 september gaf Maarten Haak in Antwerpen een presentatie aan ca. 20 merkenconsultants die de opleiding tot BMM Erkend Merkengemachtigde volgen. Het onderwerp: wat te doen bij conflicten tussen merken. Over strategie, het oplossen van geschillen, procedures voor de Nederlandse rechter, het Benelux Gerechtshof en het Hof van Justitie. En natuurlijk de mogelijke publicitaire kanten […] Lees meer