Nieuws

Nieuws

2019-01-31 | Een cocktail op het strand

Voor alcoholreclame gelden specifieke, strenge regels die onder andere in de Reclamecode voor Alcoholhoudende dranken (RvA) zijn vastgelegd. Een veelgestelde vraag: hoe ga je om met een reclame waarin wél alcohol voorkomt, maar waarin een ander product of een andere dienst dan alcohol wordt aangeprezen? De definitie van alcoholreclame is redelijk ruim. Reclame voor alcoholhoudende […] Lees meer

2019-01-29 | Winst voor merkhouders: platforms als Facebook moeten vanaf nu mogelijk actief optreden tegen overduidelijk schimmige advertenties ter promotie van namaakartikelen

Op platforms als Facebook en Instagram wordt steeds meer geadverteerd. Een deel van deze advertenties is afkomstig van partijen die volgens een vast patroon namaakartikelen aanbieden. Onlangs heeft de Amsterdamse voorzieningenrechter besloten dat Facebook onrechtmatig handelt tegenover Tommy Hilfiger door advertenties ter promotie van namaakartikelen op haar platforms Facebook en Instagram (die voldoen aan bepaalde […] Lees meer

2019-01-15 | Botanicalclaim? Gebruik een on-hold disclaimer!

Breng je een gezondheidsproduct op de markt waarin kruiden zitten en wil je in reclame iets zeggen over de werking van dat kruid? Dat mag. Maar … in de reclame-uitingen moet wél een voorbehoud gemaakt worden. De werking van botanicals is immers nog niet door EFSA en de Europese Commissie vastgesteld. In Brussel liggen wegens […] Lees meer

2019-01-09 | Kantoorbezoek rechtswinkel Clinic

Vandaag kreeg Hoogenraad & Haak bezoek van een groep enthousiaste masterstudenten van de rechtswinkel Clinic Law Incubator. Zij helpen particulieren en kleine ondernemingen met juridisch advies over onder meer intellectueel-eigendomsrecht, mediarecht, privacyrecht en consumentenrecht. De studenten van Clinic bezoeken regelmatig aangesloten advocatenkantoren. Daar bespreken zij hun ideeën over de juiste aanpak van adviesaanvragen. Daar werkt […] Lees meer

2019-01-07 | Reclamecode voor medische cosmetische behandelingen

Sinds 15 oktober geldt een reclamecode voor medische cosmetische behandelingen: de Code medische Cosmetische Behandelingen uitgevoerd door Artsen (“CCBA”). Wie reclame maakt voor bijvoorbeeld een botoxbehandeling of een ooglidcorrectie, moet voldoen aan deze code. De code is ook van toepassing op reclame voor de klinieken die de behandelingen verzorgen. Eén van de kerngedachtes van de […] Lees meer

2018-12-21 | Oliebedrijf OK heeft geen recht op domeinnaam < OK.nl >

Gaos B.V. houdt sinds jaren de domeinnaam < ok.nl >.: een lekker korte domeinnaam die zij in de toekomst voor iets moois wil gaan inzetten. Bijvoorbeeld voor een positief gerichte website waarop allemaal mooie dingen worden beschreven; er is al zo veel negativiteit in de wereld. Het heeft de bestuurder van Gaos alleen aan tijd […] Lees meer

2018-12-10 | © Artificial Intelligence?

Of auteursrecht kan rusten op een portret dat door een algoritme is gemaakt vroeg niemand zich af toen het portret ‘Edmond de Belamy’ in oktober jl. door Christie’s geveild werd. Daar ging het vooral om de vraag hoeveel het portret waard zou zijn, wetende dat het niet gemaakt is door een beroemde schilder, maar door […] Lees meer

2018-11-30 | #WINNING – Sarah Arayess wint de Wim Mak BMM Award

Mooi nieuws! Onze kantoorgenoot Sarah Arayess heeft vandaag de Wim Mak BMM Award gewonnen. Sarah krijgt deze prestigieuze prijs voor haar artikel “Claimcultuur: over levensmiddelenrecht en merken“. De Wim Mak BMM Award is ingesteld door de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht (BMM). Hij wordt tijdens de jaarlijkse najaarsvergadering van de BMM toegekend aan degene die […] Lees meer

2018-11-30 | Over auteursrecht zonder smaak

Wie aan tafel zit in een restaurant wordt omgeven door auteursrechtelijk beschermde werken: de kunst aan de muur, het logo van het restaurant op de menukaart en in sommige gevallen zelfs de tafels en stoelen waaraan wordt gedineerd. Maar hoe zit het met de auteursrechtelijke bescherming van het allerbelangrijkste in datzelfde restaurant: de smaak van […] Lees meer

2018-11-29 | Gebruik een merk niet als soortnaam

Pakken we even een uber (taxi)? Mag ik een Spa rood (bruiswater)? Stuur je een tikkie (betaalverzoek)? Het kan er zo makkelijk insluipen. Je verzint een nieuw product of nieuwe dienst, hebt groot succes, en voordat je het weet wordt het soort product of dienst met die merknaam aangeduid. Groot compliment natuurlijk, want je hebt een duidelijke […] Lees meer