Nieuws

Nieuws

2018-08-24 | Merken verwijderen? Duma niet!

Dat je inbreuk op het merk Coca-Cola maakt door onder dat merk cola te verkopen zal niemand verbazen, maar kan het verwijderen van iemands merk van een product (nog voordat je een product importeert in de EU) óók een merkinbreuk opleveren?  Het Hof van Justitie van de EU beantwoordde deze vraag onlangs bevestigend.   Duma, […] Lees meer

2018-08-24 | VMT Food law Event 2018 – Hot topics and greatest hits en beschermde benamingen

In een volle zaal uit alle geledingen van de voedingsmiddelenindustrie sprak Ebba Hoogenraad over belangrijke juridische gebeurtenissen in het afgelopen jaar. Over misleiding: 10 bitterballen in een TVC mág, ook als de verpakking maar 8 bitterballen bevat. Over influencer marketing: de handige 10 gouden regels die Lidl gebruikt als zij producten ter review opstuurt naar […] Lees meer

2018-08-10 | Mijn werkstuk gaat over… AUTEURSRECHTINBREUK!

Wie vrolijkte zijn werkstuk vroeger niet op met plaatjes van Google of uit de boeken van de schoolbibliotheek? Van geen kwaad bewust kopieer en plak je lukraak afbeeldingen van hamsters, voetballers en steden om maar aan het minimum aantal pagina’s van dat vervelende werkstuk te komen. Zo ook een Duitse leerlinge die een werkstuk moest […] Lees meer

2018-08-03 | Tips voor een ontspannen zomer

Vorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke […] Lees meer

2018-07-25 | Heks’nkaas: science fiction-auteursrecht

Advocaat-generaal Wathelet heeft de auteursrechtelijke bescherming van de smaak van levensmiddelen afgeraden. De belangrijkste overweging is in nr. 60:   Toutefois, le fait que les saveurs elles-mêmes soient éphémères, volatiles et instables milite, à mon avis, contre leur identification précise et objective ainsi que, par conséquent, leur qualification en tant qu’œuvres aux fins du droit d’auteur. […] Lees meer

2018-07-20 | Naming and shaming of transparantie?

Soms verwacht, soms onaangekondigd. Vaak nét op het verkeerde moment. Als het tijdelijk een rommeltje is, of als de verantwoordelijke manager een gebroken been heeft en niet aanwezig is. Inspecties van de NVWA – iedereen in de industrie heeft ermee te maken. De ene keer is het een prettig gesprek, de andere keer blijkt toch […] Lees meer

2018-07-12 | “Lekker gezonde kibbeling” – zo makkelijk gaat dat niet!

De Reclame Code Commissie heeft zich recentelijk mogen buigen over een reclametekst afgedrukt op een doek bij een lokale viskraam. Niet de meest spannende vorm van reclame, zou je denken. Toch is deze uitspraak het vermelden waard. Op het doek stond naast de afbeelding van een portie kibbeling de tekst: “Warme kibbeling. Lekker gezond!”. De […] Lees meer

2018-07-11 | Beperkte vrijheid voor reclame-uitingen over Vijf Vrijheden

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is een hot topic. Niet voor niets dragen steeds meer ondernemingen trots uit “verantwoord”, “klimaatneutraal” en “groen” te zijn. Maar niet iedereen is overtuigd van de oprechtheid van dit soort claims. Zo kwam het dat Varkens in Nood klachten indiende bij de Reclame Code Commissie (RCC), tegen ING en ABN AMRO.   […] Lees meer

2018-06-29 | EUIPO-beslissing over bekendheid Uniemerk: een bewijsvermoeden (Puma/EUIPO)?

Puma beroept zich in procedures vaak op de ruimere bescherming die bekende merken genieten: de bescherming tegen verwatering, reputatieschade en freeriding. Dan moet Puma natuurlijk wel laten zien dat haar (naar links) springende roofkat-merken bekend zijn. Maar is het nodig om dat omvangrijke bewijs in elke procedure te leveren? Het EUIPO had in 2010 en […] Lees meer

2018-06-22 | Louboutin’s rode zool: tóch een merk?

Zwarte pumps met rode zool zijn in hooggehakte kringen een begrip: die zijn van de Franse Christian Louboutin afkomstig. Maar succesvolle merken worden nagemaakt, en zo bracht o.a. Van Haren ook pumps met rode zool op de markt. Louboutin, sinds 2009 in het bezit van een Benelux merk voor zijn rode zool, stapte naar de […] Lees meer