Nieuws

Nieuws

2018-11-29 | Gebruik een merk niet als soortnaam

Pakken we even een uber (taxi)? Mag ik een Spa rood (bruiswater)? Stuur je een tikkie (betaalverzoek)? Het kan er zo makkelijk insluipen. Je verzint een nieuw product of nieuwe dienst, hebt groot succes, en voordat je het weet wordt het soort product of dienst met die merknaam aangeduid. Groot compliment natuurlijk, want je hebt een duidelijke […] Lees meer

2018-11-29 | Voedselkeuzelogo’s volop in ontwikkeling

Kent u ze nog? Het blauwe en groene vinkje op verpakkingen van levensmiddelen. Sinds 2006 werden deze symbolen gebruikt om consumenten te helpen gezondere producten te kiezen. Na 10 jaar was de koek op: de vinkjes zouden langzaam uit de schappen verdwijnen. Sinds 18 oktober jl. mogen geen nieuwe producten met vinkjes meer worden geproduceerd. […] Lees meer

2018-11-28 | Daar wordt de aarde vrolijker van …

In een folder voor een duurzame zonneboiler staat een milieuclaim. In de zomer verwarmen de zonnepanelen de zonneboiler. Voor de winterse maanden helpt een houtkachel om het water in de zonneboiler te verwarmen. Het gasverbruik wordt zo met 70 % verlaagd. De tekst in de folder is enthousiast, met een knipoog: “Daar wordt het hele […] Lees meer

2018-11-28 | Mathijs Peijnenburg wordt advocaat

Na een geslaagde student-stage bij ons kantoor bleef Mathijs Peijnenburg als juridisch medewerker aan Hoogenraad & Haak verbonden. In die functie heeft hij zich in korte tijd onmisbaar gemaakt. Vanaf 2019 zet Mathijs als advocaat zijn loopbaan bij ons kantoor voort. Hij zal in de volle breedte van onze praktijkgebieden werkzaam zijn. Mathijs studeerde in Engeland, […] Lees meer

2018-11-27 | NIEUWS 2018-04

Er is weer een nieuwe editie van ons NIEUWS uit! Een makkelijk leesbaar overzicht van ontwikkelingen in reclamerecht, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht. Download het NIEUWS hier. Ditmaal aandacht voor: •  Mathijs Peijnenburg wordt advocaat lees •  Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers lees •  Daar wordt de aarde vrolijker van … lees •  Voedselkeuzelogo’s volop in ontwikkeling lees •  […] Lees meer

2018-11-27 | Over smaak valt veel te twisten

Smaak is uniek en persoonlijk. En ieder beleeft het weer anders. De smaak van een levensmiddel kan niet op basis van het auteursrecht worden gemonopoliseerd. Waarom niet? Omdat die smaak (nog) niet nauwkeurig en objectief kan worden vastgesteld. Het Hof van Justitie EU heef eindelijk uitspraak gedaan. Fabrikant Levola brengt al jaren een smakelijke Smeerdip Heksenkaas op de markt. […] Lees meer

2018-11-16 | 12e European Food and Feed law Conference

Op 25 en 26 oktober vond het jaarlijkse EFFL-congres plaats, georganiseerd door Lexxion. Tijdens dit congres worden de belangrijkste ontwikkelingen op het gebied van food en feed law besproken met professionals die actief zijn in de levensmiddelenindustrie. Het congres werd geopend met een heet hangijzer: Brexit. In de openingsspeech werden de verschillende mogelijke gevolgen voor […] Lees meer

2018-11-14 | Chocoladestaafjes en –krullen niet auteursrechtelijk beschermd

Chocolade is in vele vormen en maten verkrijgbaar: van het welbekende zeebanket tot aan chocoladeletters tijdens de Sinterklaasperiode. Chocoladevormen kunnen auteursrechtelijk beschermd zijn als ze een eigen, oorspronkelijk karakter hebben en het persoonlijk stempel van de maker dragen. In de onderhavige zaak is een geschil ontstaan tussen de twee concurrenten Dobla en Chocolate King over […] Lees meer

2018-11-14 | Menarini/Biofarma: hoog aandachtsniveau bij merk voor pijnstillers

In het merkenrecht is het aandachtsniveau van het publiek vaak van groot belang. Volgens de rechtspraak is het aandachtsniveau hoog ten aanzien van bijvoorbeeld luxeproducten (auto’s, horloges) en juist minder bij alledaagse supermarktproducten (vaatwassertabletten, aanstekers). Dat betekent dat sneller sprake is van verwarringsgevaar tussen twee merken voor vaatwassertabletten dan tussen twee automerken. Het publiek let […] Lees meer

2018-10-19 | AP biedt duidelijkheid over direct marketing (en roept vragen op)

Wat mag wel en niet op het gebied van direct marketing onder de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG / GDPR)? Dat is een behoorlijk ingewikkeld onderwerp. De Autoriteit Persoonsgegevens (AP) publiceerde op 4 oktober 2018 uitgebreide informatie over de spelregels rondom direct marketing in de vorm van een Q&A op haar website. De titel van het persbericht waarin de […] Lees meer