Nieuws

Nieuws

2010-02-04 | Consumentenbond verliest kort geding tegen T-Mobile en Vodafone

De Consumentenbond verliest het kort geding dat zij tegen T-Mobile en Vodafone had aangespannen. Er wordt door de providers geen misbruik gemaakt van het factureringssysteem. De Consumentenbond moet rectificeren. De Consumentenbond vindt dat T-Mobile en Vodafone onrechtmatig handelen door misbruik te maken van een reverse billing systeem. Zonder te controleren of door de eindgebruiker toestemming […] Lees meer

2010-01-22 | Buma/Stemra: pompen of verzuipen

Flexibel collectief rechtenbeheer is snel in opkomst – en terecht. Ook Buma/Stemra wil de mogelijkheden van muzikanten om zichzelf te promoten via internet graag uitbreiden. Buma/Stemra is de organisatie die namens muzikanten vergoedingen incasseert voor muziekgebruik. Dat heet collectief rechtenbeheer. Een aangesloten muzikant mag zijn eigen muziek niet meer zelf exploiteren, omdat hij zijn rechten […] Lees meer

2010-01-20 | Wie op tijd wil zijn, vertrouwt op de trein

Op Business Nieuws Radio (te beluisteren via www.bnr.nl, radiofragment van 19 januari 19.53 uur) becommentarieerde Ebba Hoogenraad gisterenavond de uitspraak van de Reclame Code Commissie over de nieuwe slogan van NS. De RCC vindt de uitspraak te absoluut: niet in álle gevallen komt de zakenman op tijd op de bestemming. Volgens Ebba Hoogenraad is sprake […] Lees meer

2010-01-15 | Niet betalen SRC-bijdrage? Adverteerders op black list

Vanaf vandaag zwaait er wat voor bedrijven die achterstallig zijn met het betalen van hun verplichte bijdrage aan de Stichting Reclame Code. Een nieuw artikel 19 van de NRC verplicht adverteerders aan te tonen dat ze betaald hebben. Zo niet dan komen ze – uiteindelijk – op een nieuwe lijst van wanbetalers: de black list. […] Lees meer

2010-01-07 | Geen 16? Geen druppel

Er is weer nieuws in alcoholland! Naast de bestaande verplichte slogan ‘Alcohol onder de 16, natuurlijk niet’ wordt tegenwoordig een nieuwe leus gebruikt: ‘Geen 16? Geen druppel’. De verwachting is dat ‘Geen 16? Geen druppel’ de verplichte slogan snel zal vervangen. De nieuwe leus heeft als doel de wettelijke norm (geen alcohol onder 16) te […] Lees meer

2009-12-12 | Reclame Congres 2009: nieuwe, ruimere, definitie reclame

Op het jaarlijkse Nationaal Reclamerecht Congres, voorgezeten door Ebba Hoogenraad, is bekend geworden dat de Stichting Reclame Code een nieuwe, ruimere, definitie voor reclame zal gaan hanteren. Daarbij wordt rekening gehouden met de nieuwe technieken. Belangrijke voorgestelde wijziging is dat reclame ook betrekking kan hebben op niet-openbare mededelingen ter bevordering van de afzet. Tot op […] Lees meer

2009-12-11 | .eu domeinen nu ook in het grieks en chinees

Sinds vandaag zijn ook .eu domeinnamen in andere letters dan het gewone (Latijnse) alfabet mogelijk. EURid, de beheerder van het .eu top level domein, accepteert vanaf nu alle mogelijke letters, dus ook Griekse, Japanse, Chinese en Cyrillische karakters. Daarmee voldoet EURid aan het besluit van overkoepelende organisatie ICANN over de Internationalised Domain Names (IDN). De […] Lees meer

2009-11-06 | Alcohol onder de 18? Wellicht in Utrecht niet!

De gemeente Utrecht gaat experimenteren met een leeftijdsgrens van 18 jaar voor het verstrekken van alcohol. De nieuwe Drank- en Horecawet geeft die mogelijkheid in artikel 40a. Een aangewezen gemeente mag gedurende twee jaar de wettelijke minimumleeftijd van 16 jaar verhogen voor het verstrekken van alcohol. De behandeling van het ‘experimenteerartikel’ zal binnenkort plaatsvinden in […] Lees meer

2009-11-02 | Vitamine D en Calcium voor botgroei kinderen!

Gezondheidclaims als “Vitamine D is essentieel voor de botgroei van kinderen” en “Calcium is essentieel voor een gezonde botgroei van kinderen” en ook soortgelijke claims zijn toegestaan. De Europese Autoriteit voor voedselveiligheid (EFSA) heeft een aantal gezondheidsclaims die over de ontwikkeling en gezondheid van kinderen gaan opgenomen in de communitaire lijst van toegestane claims. Wel […] Lees meer

2009-10-26 | Jackpot €27,5 miljoen valt gegarandeerd = niet misleidend

Een reclame-uiting waarin wordt gezegd dat de jackpot ‘valt’ betekent nog niet dat het hele bedrag aan de winnaar wordt uitgekeerd. De winnaar met een 1/5 lot krijgt ‘slechts’ 1/5 deel. Toch is dat niet misleidend volgens het College van Beroep (CvB). Er is een tekstueel verschil tussen ‘vallen’ en ‘uitkeren’. De consument kan eenvoudig […] Lees meer