Nieuws

Nieuws

2008-12-19 | Vanaf 1 januari: geen alcoholcommercials meer tussen 6.00 en 21.00 uur

Afgelopen dinsdag is het wetsvoorstel tot wijziging van de Mediawet behandeld in de Eerste Kamer. Net voor het kerstreces, op 23 december a.s., zal daarover worden gestemd. Een voor de reclamepraktijk belangrijke wijziging is de invoering van het verbod van alcoholreclame tussen 6.00 uur ’s ochtends en 21:00 uur ‘s avonds. Het verbod geldt voor […] Lees meer

2008-12-15 | PepsiCo wint kort geding tegen G-Star (PEPSI RAW)

Het Nederlandse modeconcern G-Star verloor vandaag een kort geding tegen PepsiCo. Inzet van de zaak was het nieuwe drankje PEPSI RAW, waarmee PepsiCo de ‘bewuste consument’ aan de cola wil krijgen. In deze colavariant zijn enkele kunstmatige ingrediënten vervangen door natuurlijke producten zoals appelextract, colabladeren en rietsuiker. Een ‘RAW’ drankje dus, vindt PepsiCo. Maar het […] Lees meer

2008-12-12 | ‘Tell-a-friend’ onder voorwaarden toegestaan

Onder bepaalde voorwaarden zijn “tell-a-friend” systemen toegestaan. Dat maakten de Opta en het CBP begin deze maand bekend. Bij een tell-a-friend systeem verzendt een website op initiatief van en namens een gebruiker een e-mailtje, zonder dat de ontvanger eerst toestemming heeft gegeven. Dat maakt de e-mail eigenlijk tot spam, want er is geen voorafgaande toestemming. […] Lees meer

2008-12-01 | Geen absolute bescherming voor bekende merken

INTEL: een uniek bekend merk voor computerproducten. Wie kent het niet? Toch kan Intel Corporation met deze ijzersterke reputatie niet iedereen verbieden een merk te gebruiken dat op INTEL lijkt. Dat volgt uit een beslissing van het Hof van Justitie van eind november. Een Engels telemarketingbedrijf had het merk INTELMARK voor zijn diensten geregistreerd. Intel […] Lees meer

2008-11-17 | OP = OP en de kleine letterjes

De Daihatsu advertentie “€ 500 voordeel OP ALLE modellen” is misleidend. Dat heeft de Code Commissie recentelijk geoordeeld. Want toen puntje bij paaltje kwam werd de korting niet verstrekt. De rode Daihatsu Cuore was namelijk tijdens de actie niet op voorraad. En dus ging de korting aan de neus van de koper voorbij, want in […] Lees meer

2008-10-03 | Johma Scharrelei salade: What’s in a name?

De naam scharrelei salade is een juiste naam voor een maaltijdsalade met als hoofdingrediënt scharreleieren. Stichting Wakker Dier vond de naamgeving misleidend omdat voor de saus van de salade ‘gewone’ eidooier is gebruikt, afkomstig van eieren van kooi-kippen. De Reclame Code Commissie heeft in een goed gemotiveerde uitspraak aangegeven dat de naam is toegestaan. Warenwettelijk […] Lees meer

2008-09-12 | Stille drinkers? Snow Beer is coming!

In stilte is het Chinese Snow Beer de marktleider Anheuser-Busch voorbijgegaan door net iets meer bier te verkopen: 51,2 miljoen hectoliter Snow Beer tegen 48,4 miljoen hectoliter Bud Lite vorig jaar. Gek, want wie kent Snow Beer eigenlijk? Gaat het hier om een enorme groep stille drinkers? De winst voor Snow blijkt bijna geheel in […] Lees meer

2008-08-22 | Deze parodie mocht niet. Terecht?

Rijdt Kuifje opnieuw een scheve schaats? Vorige week werd een parodiërend stripboek over het (seks)leven van Kuifje in Spanje uit de schappen gehaald. De strip El Loto Rosa (De Roze Lotus) toont Kuifje in een 30-ers crisis met de nodige verhoudingen die openhartig in beeld worden gebracht. Hondje Bobbie en kapitein Haddock zijn heengegaan en […] Lees meer

2008-06-30 | Uitlatingen Buzzers geen reclame

De reacties van buzzers op www.buzzer.nl over Grolsch Weizen zijn geen reclame in de zin van de Reclamecode voor Alcohol (RVA). Dat is het oordeel van de Reclamecode Commissie (RCC) naar aanleiding van de klacht van Stichting Alcohol Preventie (STAP) tegen de Buzzer campagne van Grolsch. De RCC overweegt dat de bestreden meningen van de […] Lees meer

2008-06-26 | Website aan te spreken voor content van derden?

Opinie Maarten Haak in Het Financieele Dagblad van 26 juni 2008. Websites met ‘user generated content’ kunnen medeverantwoordelijk zijn voor merk- of auteursrechtinbreuken in die content. Goed nieuws voor de rechthebbenden! Een Franse handelaar gebruikte als Google Adwords ‘namaak Louis Vuitton’ – een evidente inbreuk op het wereldbekende merk. Modehuis LVMH pakte echter niet de […] Lees meer