Nieuws

Nieuws

2009-08-11 | KPN en Getronics laten hun merk niet stelen

Hoe belangrijk het is om de merk- en domeinnaamsituatie goed te regelen voordat een plan wordt gelanceerd, blijkt maar weer. Zo werd in 2007 in de pers gespeculeerd over een mogelijke fusie of overname van KPN en Getronics. Een zekere De Vries registreerde toen snel de domeinnaam kpngetronics.nl en de merken ‘kpngetronics’ en ‘KPNG’. Hij […] Lees meer

2009-08-06 | Extra controle VWA op naleving voedingsclaims!

Voedingsclaims op verpakkingen moeten voldoen aan de eisen uit de Europese Claimsverordering. Producten met teksten als ‘light’, ‘meer vezels’ en dat soort claims moeten een specifieke samenstelling hebben, bijvoorbeeld 30 % minder vet dan in vergelijkbare producten. De overgangstermijn is op 31 juli 2009 verstreken. Dus alle verpakkingen en reclame-uitingen voor voedingsclaims moeten nu juist […] Lees meer

2009-07-24 | Just-Eat: geen handelsnaam toch onrechtmatig!

Just-Eat moet haar domeinnamen die eindigen op thuisbezorgd.nl (zoals bijvoorbeeld www.amsterdam-thuisbezorgd.nl en sushi-thuisbezorgd.nl) aan Thuisbezorgd.nl overdragen. Een opmerkelijke uitspraak van de Rechtbank Amsterdam: Zonder merk van Thuisbezorgd.nl en zonder handelsnaamgebruik van Just-Eat krijgt Thuisbezorgd.nl toch gelijk.De domeinnamen van Just-Eat linken door naar www.just-eat.nl. Dat enkele doorlinken is geen handelsnaamgebruik en dus geen inbreuk op de […] Lees meer

2009-07-17 | Swinglevend artikel ’12 cent per dag’ = sluikreclame

Belangrijk nieuws: een hint in een ogenschijnlijk redactioneel artikel, zoals ’12 cent per dag’ voor een product van Pharma Nord dat goede nachtrust bevordert maakt het ‘artikel’ tot reclame. In het huis-aan-huis blad Swinglevend stond een redactioneel artikel over slaapproblemen. Op dezelfde pagina was een advertentie afgedrukt voor Bio-Melatonine Complex van Pharma Nord, met in […] Lees meer

2009-07-03 | Auteursrecht bij opdrachtgever?

Het auteursrecht op tekeningen en modellen die gemaakt zijn om op commerciële schaal in de handel te worden gebracht berust automatisch bij de opdrachtgever. Dat volgt uit een recente uitspraak van het Hof Amsterdam, die tot de nodige ophef heeft geleid. De opdrachtgever is automatisch rechthebbende, tenzij met de ontwerper een andere afspraak is gemaakt. […] Lees meer

2009-06-20 | L’Oréal / Bellure: betere bescherming bekende merken

Bekende merken hebben weer een flink stuk terrein gewonnen. Het ‘meeliften’ op de slippen van bekende merken kan sneller verboden worden. Dat volgt uit het arrest van het Hof van Justitie in de zaak l’Oréal/Bellure van 18 juni 2009. Het Hof maakt duidelijk wanneer sprake is van ‘ongerechtvaardigd voordeel’ waartegen kan worden opgetreden. En wel […] Lees meer

2009-06-18 | KERNENERGIE GEEN ‘SCHONE ENERGIE’

De Reclame Code Commissie oordeelde al eerder dat Atoomstroom niet mag claimen dat haar energie schoon is (zie ons NIEUWS van 5 maart 2009). Het College van Beroep houdt die beslissing in stand, maar voert hier wel een nieuwe argumentatie voor aan. Het College beschouwt ‘schone energie’ als een zogenaamde ‘absolute milieuclaim’ in de zin […] Lees meer

2009-06-05 | Gij zult niet spammen..

Per 1 oktober 2009 geldt een algeheel spamverbod in Nederland. Er mogen dan geen ongevraagde elektronische berichten (e-mail, sms, nieuwsbrief en fax) meer verstuurd worden naar bedrijven. De opt-in is vanaf dat moment dus niet alleen vereist bij particulieren maar ook bij bedrijven. Goed nieuws: er zijn nog steeds uitzonderingen. Een bedrijf dat een e-mailadres […] Lees meer

2009-05-29 | Verantwoordelijk voor de weergave via Google?

Vandaag werd de motivering bekend van een interessant kort geding vonnis. De Amsterdamse Voorzieningenrechter oordeelde dat de beheerder van een website verantwoordelijk kan zijn voor de wijze waarop teksten op andere sites zoals Google worden overgenomen. Dat overkwam exploitant Schoonderwoerd. De tekst op zijn site werd door Google zodanig weergegeven dat de indruk werd gewekt […] Lees meer

2009-05-23 | Sapph lingerie Dress Less to impress: toegestaan

Veel publiciteit rondom de billboards van het lingeriemerk Sapph: Dress Less to impress. De fotomodellen (uit zichzelf al superslank) zijn gefotoshopt zodat ze er nu helemaal super-ideaal uitzien. Het heeft veel weg van een Barbie-model. Dit geeft een verkeerd beeld aan jonge vrouwen en mannen, meende meerdere voorbijgangers. Daarom zijn klachten ingediend bij de Reclame […] Lees meer