Nieuws

Nieuws

2008-06-30 | Uitlatingen Buzzers geen reclame

De reacties van buzzers op www.buzzer.nl over Grolsch Weizen zijn geen reclame in de zin van de Reclamecode voor Alcohol (RVA). Dat is het oordeel van de Reclamecode Commissie (RCC) naar aanleiding van de klacht van Stichting Alcohol Preventie (STAP) tegen de Buzzer campagne van Grolsch. De RCC overweegt dat de bestreden meningen van de […] Lees meer

2008-06-26 | Website aan te spreken voor content van derden?

Opinie Maarten Haak in Het Financieele Dagblad van 26 juni 2008. Websites met ‘user generated content’ kunnen medeverantwoordelijk zijn voor merk- of auteursrechtinbreuken in die content. Goed nieuws voor de rechthebbenden! Een Franse handelaar gebruikte als Google Adwords ‘namaak Louis Vuitton’ – een evidente inbreuk op het wereldbekende merk. Modehuis LVMH pakte echter niet de […] Lees meer

2008-06-15 | Merkhouder geen merkenactie bij vergelijkende reclame!

De teerling is geworpen. Merkhouders zijn beperkt in hun mogelijkheid om hun merkrecht in de strijd te gooien bij een vergelijkende reclame.Een opvallend gebruik van het beeldmerk van de vergeleken concurrent (bijv het KPN-logo), of een variant op een slogan (C1000 geen fratsen) kan niet langer via het merkenrecht worden verboden door de merkhouder. Het […] Lees meer

2008-06-10 | Merkgebruik in Adwords: maakt Google inbreuk?

PREJUDICIËLE VRAGEN GESTELD Modehuis Louis Vuitton sleepte Google met succes voor de Franse rechter. Inzet: het gebruik van het merk Louis Vuitton ter aanprijzing van namaakproducten die door adverteerders (niet door Google) worden aangeboden. De adverteerder kan in zo’n geval worden aangepakt. Maar nu richtte de LMVH haar pijlen niet op de adverteerder maar op […] Lees meer

2008-05-30 | Endstra: achterbankgesprekken beschermd werk?

De Hoge Raad heeft vandaag geoordeeld dat de achterbankgesprekken die Endstra met de politie voerde, wel eens als beschermd ‘werk’ in de zin van de Auteurswet hebben te gelden. In het door de erven Endstra ingestelde beroep bevestigt de Hoge Raad nog maar eens dat een auteursrechtelijk beschermd werk (i) een eigen, oorspronkelijk karakter moet […] Lees meer

2008-04-04 | Recht op een concept?

De Rechtbank Leeuwarden heeft onlangs geoordeeld dat sprake kan zijn van onrechtmatig handelen als je nalaat de gedachte achter een kunstwerk/bouwwerk te vermelden. Althans dat lijkt te volgen uit haar oordeel over het gebruik van een foto van de zgn. ‘Leguaanwoningen’ (hiernaast afgebeeld) in een reclamecampagne. Dit is opmerkelijk omdat algemeen wordt aangenomen dat creatieve […] Lees meer

2008-04-03 | Antispam kan nieuws blokkeren

Verbod op zakelijke spam moet informatiecongestie oplossen (opinie van David Gribnau en Maarten Haak in FD van 3 april 2008) De onlangs in de Eerste Kamer besproken wijziging van de Telecommunicatiewet gaat in de pr-industrie voor een aardverschuiving zorgen. Het versturen van ongevraagde elektronische berichten met een commercieel, ideëel of charitatief karakter aan bedrijven wordt […] Lees meer

2008-02-25 | Nieuwe Reclame Code: misleiding en oneerlijke handel

Brussel geeft steeds weer nieuwe regels. Ditmaal is op Europees niveau bepaald wat wel en niet mag bij het reclame maken. Misleidende handelspraktijken zijn verboden. En oneerlijke handelspraktijken ook. Inmiddels bestaat zelfs een ‘zwarte lijst’ met handelspraktijken die in álle gevallen ontoelaatbaar zijn. Zoals prijslokkertjes zonder voldoende voorraad, bait and switch aanbiedingen of misleidende advertorials. […] Lees meer

2008-02-24 | Marlboro uitgerookt!

Opinie van Maarten Haak in MarketingTribune van 26 februari 2008 Wat een aandacht voor de posters van de Internationale Socialisten: de kop van Wilders op een Marlboro pakje. “EXTREMIST” – ‘Brengt u en de samenleving ernstige schade toe’. De positie van Wilders kreeg in het vorige nummer al aandacht, maar hoe zit het met de […] Lees meer

2008-02-15 | Auteursrechten – reactie op artikel FD 31-1-2008

Reactie van auteursrecht advocaat Maarten Haak in het Financieele Dagblad van 15 februari 2008Directeur Van den Berg van de Vereniging van Schouwburg- en Concertgebouwdirecties maakt zich in een interview met het FD (31 januari 2008) druk over de ‘steeds maar uitdijende auteursrechten en naburige rechten’. Hij schetst zelfs het beeld alsof nieuwe rechten als paddenstoelen […] Lees meer