Nieuws

Nieuws

2018-06-29 | EUIPO-beslissing over bekendheid Uniemerk: een bewijsvermoeden (Puma/EUIPO)?

Puma beroept zich in procedures vaak op de ruimere bescherming die bekende merken genieten: de bescherming tegen verwatering, reputatieschade en freeriding. Dan moet Puma natuurlijk wel laten zien dat haar (naar links) springende roofkat-merken bekend zijn. Maar is het nodig om dat omvangrijke bewijs in elke procedure te leveren? Het EUIPO had in 2010 en […] Lees meer

2018-06-22 | Louboutin’s rode zool: tóch een merk?

Zwarte pumps met rode zool zijn in hooggehakte kringen een begrip: die zijn van de Franse Christian Louboutin afkomstig. Maar succesvolle merken worden nagemaakt, en zo bracht o.a. Van Haren ook pumps met rode zool op de markt. Louboutin, sinds 2009 in het bezit van een Benelux merk voor zijn rode zool, stapte naar de […] Lees meer

2018-06-20 | Scotch uit het Buchenbachtal?

Glenfiddich, Glenlivet, Glen Talloch en Glen Buchenbach zijn allemaal namen van whisky’s, maar slechts enkele daarvan mogen gebruik maken van het predicaat ‘Scotch Whisky’. Scotch Whisky is een zogenaamde beschermde geografische aanduiding (BGA). Hiervan mag alleen gebruik gemaakt worden als de whisky afkomstig is uit Schotland. Glen Buchenbach, een whisky afkomstig uit het Buchenbachtal in […] Lees meer

2018-06-13 | Een labeldesign ontwerpen: peanuts?

Foodwatch is een bekende bij de Reclame Code Commissie. Met enige regelmaat dient de ‘voedselwaakhond’ klachten in over reclame voor voeding. Ditmaal moet de verpakking van M&M’s Peanut & Hazelnut eraan geloven. In de levensmiddelenregels is vastgelegd dat de gebruikte hoeveelheid van een ingrediënt vermeld moet worden als het ingrediënt in de naam van een product […] Lees meer

2018-06-13 | Technische functie versus design in het modellenrecht

In het modellenrecht is er altijd frictie tussen de technische (functionele) kanten van een gebruiksmodel en de ontwerpvrijheid. Het modellenrecht biedt géén bescherming voor uiterlijke kenmerken die uitsluitend door hun technische functie worden bepaald. Die regel is niet duidelijk en geeft aanleiding tot veel discussie. Want wanneer is een uiterlijk kenmerk uitsluitend technisch bepaald? Is […] Lees meer

2018-06-12 | Cosmeticareclame voor Biodermal 60+ crème

In reclame mag je ‘reclametaal’ gebruiken. Zeker bij cosmeticareclame. De consument begrijpt heel goed dat daar vaak ook reclameoverdrijving bij komt kijken. Maar feitelijkheden over de werking moeten kloppen. Sinds de zaak over Biodermal 60+ dag- en nachtcrème bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie weten we nu precies wat de bewijsregels zijn voor een cosmeticaproduct. Omega […] Lees meer

2018-06-12 | EUR 150.000 voor schending portretrecht Max – duur grapje, of niet?

Op 6 september 2017 had de Rechtbank Amsterdam al geoordeeld dat het gebruik door Picnic van een lookalike van Max Verstappen in een jolig inhaakfilmpje niet door de beugel kan. Max werd door de rechtbank in de gelegenheid gesteld om zijn schade te onderbouwen. Die schade zou Picnic moeten gaan vergoeden. Op 25 april 2018 […] Lees meer

2018-06-11 | NIEUWS 2018-02

Er is weer een nieuwe editie van ons NIEUWS uit! Een makkelijk leesbaar overzicht van ontwikkelingen in reclamerecht, intellectuele eigendom en levensmiddelenrecht. Download het NIEUWS hier. Ditmaal aandacht voor: •  Trots! Onze food law praktijk op nummer 1 in Legal 500 lees •  Cosmeticareclame voor Biodermal 60+ crème lees •  De tandenborstelstrijd van P&G en Philips lees •  Footsie en […] Lees meer

2018-06-11 | De strijd om de Manchego: Spanje vs. Mexico

Veel landen kennen hun eigen specialiteiten. In Nederland zijn we bekend om onze kazen, zoals de Noord-Hollandse Gouda. Producenten kunnen een Europese bescherming voor hun producten aanvragen. Deze bescherming valt uiteen in drie vormen: de Beschermde Oorsprongsbenaming (BOB), de Beschermde Geografische Aanduiding (BGA) en de Gegarandeerde Traditionele Specialiteit (GTS). In een productdossier staat per beschermde benaming […] Lees meer

2018-06-11 | De tandenborstelstrijd van P&G en Philips

In april oordeelde de Rechtbank Rotterdam in de tandenborstel-fitty tussen Philips en P&G. In een reclamecampagne vergeleek P&G haar Oral-B elektrische tandenborstel met de DiamondClean tandenborstel van Philips. Je raadt het al: Oral-B is flitsend afgebeeld, is “de beste” en “reinigt beter”. Het model van Philips is in het zwart weergegeven en daarbij letterlijk in de […] Lees meer