Nieuws

Nieuws

2018-06-08 | Mollen / Bakker: bescherming van het design van technische grijpers

Ook in het hoger beroep van een kort geding was de inzet voor Mollen en Bakker het design van grijpers voor autolaadkranen en grondverzetmachines. De belangrijkste vraag die voorlag, was of de linker grijper van Bakker (de RBOX) een eigen plek heeft op de grijpermarkt. Het Hof Arnhem-Leeuwarden komt inderdaad tot die conclusie: “De combinatie […] Lees meer

2018-06-07 | Intolerantie versus de kracht van herhaling

Een tamelijk treurige trend: de laatste tijd heeft de Reclame Code Commissie (RCC) vrij veel klachten ontvangen over reclame waarin uiting wordt gegeven aan homoseksualiteit. De out-of-home-campagne van Suitsupply, waarin (oelala) zoenende mannen te zien waren, kon rekenen op flinke negatieve aandacht. Het regende klachten. Een representatieve klacht werd in behandeling genomen (“De reclame is […] Lees meer

2018-06-07 | Nou breekt mijn Croc!

In maart van dit jaar oordeelde het Gerecht van de Europese Unie dat het model van de Crocs-schoen nietig is door een gebrek aan nieuwheid bij de aanvraag in 2004. Een nieuw model mag – kort gezegd – niet al vóór de aanvraag voor een Gemeenschapsmodel openbaar zijn gemaakt. In specifieke gevallen is een registratie […] Lees meer

2018-06-06 | Trots! Onze food law praktijk op nummer 1 in Legal 500

Vanuit het ‘niets’ heeft onze food law praktijk een prachtige erkenning gekregen voor het jaar 2018. Legal 500 doet onderzoek in de markt (bij collega’s en cliënten). En wat blijkt: in de categorie ‘Food & Beverages’ is de Health, Beauty & Food praktijk van ons kantoor geplaatst in ‘Tier 1’. Een topprestatie, en terecht vinden […] Lees meer

2018-06-06 | “Verantwoord” vereist een toelichting

De inflatie van het begrip ‘verantwoord’ moet worden voorkomen, heeft de Reclame Code Commissie gedacht. Het is een breed verzamelbegrip. In de huidige maatschappij kiest de consument steeds vaker juist een verantwoord product, om zo een steentje bij de dragen. De enkele verwijzing in een advertentie naar een keurmerk op het gebied van dierenwelzijn, milieu, […] Lees meer

2018-06-01 | De beste tv: reclametaal of harde claim?

‘De mooiste, ‘de lekkerste, ‘er is geen betere’. Het zijn aanprijzingen die we vaak voorbij zien komen in reclame. Je product aanprijzen met superlatieven mag best, maar waar ligt de grens tussen de mening van de fabrikant en een harde superioriteitsclaim? Die vraag kwam onlangs weer aan de orde in de rechtspraak.   TPV heeft […] Lees meer

2018-05-08 | Sprankelend sorbetijs op een zomerse dag

Mag je de beschermde aanduiding ‘champagne’ gebruiken voor sorbetijs met 12% echte champagne? Volgens de producenten van Champagne niet: zij vinden dat dit inbreuk maakt op hun beschermde oorsprongsbenaming (BOB). Aan de andere kant staat Aldi, dat vindt dat zij best de naam mogen gebruiken voor een product met echte champagne. Hoe dit afloopt lees […] Lees meer

2018-05-03 | Hof van Justitie oordeelt over wezenlijke functie van collectieve Uniemerken

Hof van Justitie oordeelt over wezenlijke functie van collectieve Uniemerken Een collectief Uniemerk is eigendom van een vereniging en mag alleen door leden van die vereniging gebruikt worden. Een bekend voorbeeld van zo’n collectief merk is Fleurop. Het Europees Hof van Justitie oordeelde in deze zaak dat de wezenlijke functie van collectieve Uniemerken niet verschilt […] Lees meer

2018-05-02 | Overzicht ontwikkelingen oneerlijke handelspraktijken: Kroniek 2016-2017

De ontwikkelingen in Europa en Nederland op het gebied van oneerlijke handelspraktijken staan niet stil. Wie op de hoogte wil blijven leest de kroniek in het Tijdschrift voor Consumentenrecht geschreven door Bram Duivenvoorde. Met onder meer aandacht aan de update van de leidraad van de Europese Commissie bij de Richtlijn Oneerlijke Handelspraktijken, de toepasselijkheid van […] Lees meer

2018-05-01 | Alpro mag zich wel ‘zuivelvervanger’ noemen en in het zuivelvak staan

De term ‘melk’ is beschermd: dat woord mag alleen worden gebruikt als de melk afkomstig is uit dierenmelkklieren. Wat blijft dan nog over voor Alpro? Heel veel, blijkt uit de uitspraak van het Hof Den Bosch. Alpro mag de zuivelbenamingen gebruiken indien duidelijk blijkt dat de bedoeling hiervan is de consument te informeren over een […] Lees meer