People
Sarah Arayess

Sarah Arayess

advocaat health, beauty & food law
t: +31 20 305 3060|f:+31 20 305 3069
sa@hoogenhaak.nl|download V-card|LinkedIn

Legal 500

Print cv van Sarah Arayess
Bekijk publicaties van Sarah Arayess

Sarah Arayess is gespecialiseerd in het recht op het gebied van levensmiddelen, cosmetica, consumentenartikelen en gezondheidsproducten (Health, Beauty & Food Law) en ze is daarnaast actief in het reclamerecht. Zij adviseert over reclame-uitingen (zowel B2B als B2C), etikettering en productintroducties van bijvoorbeeld levensmiddelen, voedingssupplementen, medische hulpmiddelen en cosmetica. Ook begeleidt ze recalls (terughaalacties bij consumenten), zowel van consumentenartikelen (non-food) als food. Sarah denkt ook buiten juridische kaders mee, creatief en commercieel. Daarbij komt haar achtergrond in de Bedrijfskunde (master Marketing) goed van pas.

Sarah procedeert regelmatig bij de Reclame Code Commissie en bij de (hogere) civiele en bestuursrechter. Zij adviseert bedrijven bij contact met de NVWA, bijvoorbeeld na het ontvangen van waarschuwingen of boetes voor een overtreding van de Warenwet. Sarah helpt ook bij van conflicten tussen concurrenten. Haar cliënten zijn vooral (internationale) levensmiddelenbedrijven, reclamebureaus en ondernemingen actief in FMCG.

Sarah wordt aanbevolen door Legal 500: “‘motivated, efficient’ associate Sarah Arayess represented Solgar in a mutual recognition case against the Dutch state.” Wat haar clienten zeggen: “Sarah was very precious and professional for us to manage a difficult situation. illycaffe ”

Naast haar advocatenpraktijk is Sarah docent bij de Beroepsopleiding Benelux Merken- en Modellengemachtigden (BBMM) en onderwijst ze levensmiddelenrecht aan advocaten en de industrie bij meerdere jaarlijks terugkerende cursussen en masterclasses. Ook wordt ze veel gevraagd als spreker voor (inter)nationale congressen. Sarah publiceert regelmatig artikelen of annotaties over actualiteiten in vaktijdschriften, zoals European Food and Feed Law Review (EFFL), IER, BMM Bulletin en WAAR&WET. Sarah is tevens lid van de Council van de European Food Law Association (EFLA).

In november 2018 heeft Sarah de Wim Mak Award gewonnen voor haar artikel “Claimcultuur: over levensmiddelenrecht en merken”. De Wim Mak BMM Award is ingesteld door de Beneluxvereniging voor Merken- en Modellenrecht (BMM). Hij wordt tijdens de jaarlijkse najaarsvergadering van de BMM toegekend aan degene die de meest opmerkelijke bijdrage heeft geleverd aan het merken- of modellenrecht in de vorm van een artikel of voordracht.

Recent werk:

• Principiële (bestuursrechtelijke) procedure over vrij verkeer van goederen en wederzijdse erkenning
• Procedure na inbewaringneming levensmiddel door de NVWA.
• Advies over (online) verkoop en reclame voor alcoholhoudende dranken
• Hoger beroepsprocedure over vermeende misleidende reclame van een
grote farmaceutische onderneming
• Vaste adviseur van (internationale) ondernemingen voor checks van etiketten en reclame voor o.a. cosmetica,
levensmiddelen, voedingssupplementen en diverse gezondheidsproducten
• Advies aan multinationals bij handhavend optreden door de NVWA bij misleidende reclame of claims
• Diverse procedures bij Reclame Code Commissie over reclame voor
gezondheidsproducten, levensmiddelen, goede smaak en fatsoen en misleidende reclame
• Procedure bij het College van Beroep van de Reclame Code Commissie
over naakt in reclame
• Advies en begeleiding bij een grootschalige internationale recall van een levensmiddel
• Hoger beroepsprocedure over een domeinnaamgeschil en de botsing van de uitingsvrijheid en de ondernemingsvrijheid
met merk- en handelsnaamrechten
• Procedure over vergelijkende reclame voor een wereldmarktleider in
navigatieapparatuur