People
Daniël Haije

Daniël Haije

partner reclamerecht en intellectuele eigendom
t: +31 20 305 3060|f:+31 20 305 3069
dh@hoogenhaak.nl|download V-card|LinkedIn

Chambers and Partners Legal 500

Print cv van Daniël Haije
Bekijk publicaties van Daniël Haije

Daniël Haije adviseert en procedeert over reclame en intellectuele eigendom (met name merken en handelsnamen). Cliënten zijn o.a. bekende personen, reclamebureaus en (inter)nationale ondernemingen uit verschillende branches (FMCG, entertainment, retail, luchtvaart, mode, technologie en goede doelen).

Chambers (2018) schrijft: ‘Daniel Haije is particularly experienced in mandates involving comparative advertising campaigns and represents clients from the retail, fashion and technology sectors. Clients appreciate his “excellent client service,” noting that he is “always friendly and responsive, as well as commercially aware and astute.”‘

Chambers (2017) schrijft: ‘Daniel Haije specialises in trade mark infringement and protection issues. He is also noted for impressive work in advertising cases. (…) As well as impressing several peers with his caseload, clients describe him as “smart, knowledgeable and he speaks our language. He understands our creative limitations and options”. (…) Clients praise him as a “very good speaker in court with the ability to improvise if necessary”, while also admiring his “thorough”approach.’

Daniël doceert reclamerecht aan advocaten, geeft college over portretrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam en college over merkenrecht en vergelijkende reclame aan de Universiteit Leiden. Hij is voorzitter van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr) en vervult daarnaast bestuursfuncties bij de Stichting Persprijs Jacques van Veen en de Stichting Entertainment Groep (STEG).

Recent werk:

• Vertegenwoordiging van een groot cosmeticabedrijf in een kort geding tegen een concurrent over misleidende reclame voor zonbeschermingsproducten.
• Vertegenwoordiging van de grootste Europese supermarktketen in een geschil over vergelijkende reclame.
• Vertegenwoordiging van de wereldmarktleider in navigatieapparatuur in een grensoverschrijdend geschil over vergelijkende reclame.
• Vertegenwoordiging van een internationaal kledingbedrijf in een belangrijke zaak over naakt in buitenreclame bij de Reclame Code Commissie.
• Het verkrijgen van een ex parte-bevel tegen een concurrent voor een nationale slijterij.
• Vertegenwoordiging van een fabrikant van verlichtingsapparatuur in een kortgedingprocedure over misleidende vergelijkende reclame door een concurrent.
• Advieswerk op het gebied van intellectuele-eigendomsrechten en reclamerecht voor een grote Nederlandse supermarktketen.
• Advieswerk voor een veelheid aan verschillende nationale en internationale reclamebureaus.
• Opstellen van verschillende contracten op het gebied van celebrity endorsement.