Ambachtelijk supermarkt brood niet misleidend
[:nl]Plus Supermarkten mag haar nieuwe Ben van Bakel brood ‘ambachtelijk’ noemen. Volgens klager bestaat bakker Ben van Bakel niet èn kan een supermarkt geen ambachtelijk brood verkopen. Daarom zouden de reclame-uitingen voor Ben van Bakel brood misleidend zijn. De Reclame Code Commissie wijst de klacht af. Ben van Bakel is een merknaam, niet de naam van een echte bakkerij. Ook is de term ‘ambachtelijk’ geen wettelijk beschermde kwalificatie. De consument begrijpt wel dat ambachtelijk supermarkt brood niet kleinschalige is bereid. Plus kan aantonen dat Ben van Bakel brood volgens een traditionele methode wordt vervaardigd. Daarmee onderscheidt het zich van niet-ambachtelijk brood. En dus mag Plus haar brood als ‘Ambachtelijk brood van Ben van Bakel’ blijven aanprijzen. Er is geen hoger beroep ingesteld.
Deze zaak is voor Plus Supermarkten behandeld door Ebba Hoogenraad en Kim Braber.
[:en]The Dutch Supermarket Plus is allowed to call its new ‘Ben van Bakel bread’ 'artisanal'. According to the complainant the Ben van Bakel baker’s shop does not exist and artisanal bread can not be sold by a supermarket. Therefore, the advertising for Ben van Bakel bread would be misleading. The Advertising Code Committee rejects the complaint. It is found that ‘Ben van Bakel’ is a trademark and not the name of a real bakery. Furthermore, the term 'artisanal' is not a legally protected qualification. Consumers will understand that artisanal supermarket bread is not prepared on a small scale. Plus can prove that Ben van Bakel bread is produced in a traditional way. This makes the bread distinctive from non-traditional bread. Plus can keep promoting its bread as "Artisanal bread by Ben van Bakel". The complainant did not appeal. This case was handled for Plus Supermarkets by Ebba Hoogenraad en Kim Braber. [:]