Daniël Haije

Partner | Lawyer (Advocaat)

T +31 (0)20 305 30 60
E dh@hoogenhaak.nl

Daniël Haije adviseert over alle aspecten van het reclamerecht, waaronder (internationaal) clearancewerk, contracten, privacy, promotionele kansspelen, prijsvragen en procedures bij de rechter en zelfreguleringsinstanties zoals de RCC. Hij houdt zich daarnaast bezig met de bescherming en handhaving van intellectuele-eigendomsrechten (waaronder merkrechten en auteursrecht). Daniël staat vele reclamebureaus en high-profile merken bij. Zijn cliënten zijn actief in een breed scala aan sectoren, waaronder FMCG, voeding & dranken, retail, entertainment, luchtvaart, mode, technologie en liefdadigheid.

Daniël doceert reclamerecht aan de Martens Academie, en portretrecht aan de Vrije Universiteit Amsterdam. Hij is voorzitter van de Vereniging voor Reclamerecht (VvRr) en is Global Vice-Chairman van de Global Advertising Lawyers Alliance (GALA), een netwerk van de toonaangevende reclamerechtadvocaten, actief in vele landen over de hele wereld.

Wat anderen zeggen

Daniel Haije assists advertising agencies and clients from a range of sectors, including energy and retail, with both contentious and non-contentious advertising matters. One client notes that his “handling of our queries is always assured, knowledgeable and practical.”
— Chambers Europe 2021
Interviewees affirm that Daniel Haije ‘is very knowledgeable on advertising law’ and add that he is ‘very approachable and comes with easy to implement solutions.’ He assists clients from a range of sectors, including energy and financial services, with both contentious and non-contentious advertising matters.
— Chambers Europe 2020
Daniël Haije continues to be a leading figure in the comparative advertising arena proactively serving clients such as L’Oréal and Heineken.
— WTR1000 2019
Interviewees say that Daniel Haije “always impresses with his extensive knowledge on advertising rules,” adding: “He is smart, creative and pragmatic.” He often handles disputes before the Advertising Code Committee, assisting clients in sectors ranging from food and drink to electronics. He also has experience in advisory matters.
— Chambers Europe 2019
Daniel Haije is particularly experienced in mandates involving comparative advertising campaigns and represents clients from the retail, fashion and technology sectors. Clients appreciate his “excellent client service,” noting that he is “always friendly and responsive, as well as commercially aware and astute.”
— Chambers Europe 2018
Daniel Haije specialises in trade mark infringement and protection issues. He is also noted for impressive work in advertising cases. (…) As well as impressing several peers with his caseload, clients describe him as “smart, knowledgeable and he speaks our language. He understands our creative limitations and options”. (…) Clients praise him as a “very good speaker in court with the ability to improvise if necessary”, while also admiring his “thorough”approach.
— Chambers Europe 2017

Recent werk

  • Advies bij de uitrol van een groot Europees e-commerce project.

  • Opstellen en uitonderhandelen van een samenwerkingsovereenkomst tussen een reclamebureau en zijn beursgenoteerde klant.

  • Het bijstaan van een groot cosmeticabedrijf in een kort geding tegen een concurrent over misleidende reclame voor zonnebrandproducten.

  • Het bijstaan van de wereldmarktleider op het gebied van navigatieapparatuur in een procedure over vergelijkende reclame tegen zijn belangrijkste concurrent.

  • Het vertegenwoordigen van een kledingbedrijf in een baanbrekende zaak over naakt in buitenreclame voor de Reclamecodecommissie en het College van Beroep van de Reclamecodecommissie.

  • Het verkrijgen van een ex parte bevel tegen een concurrent voor een landelijke slijterij-keten.

  • Het vertegenwoordigen van een fabrikant van verlichtingsapparatuur in een procedure over misleidende vergelijkende reclame tegen zijn belangrijkste concurrent.

  • Vaste adviseur op het gebied van intellectuele-eigendomsrechten en reclame voor de grootste Nederlandse supermarktketen.

  • Het opstellen van diverse celebrity endorsement contracten.

 

Daniël heeft in het rechtsgebiedenregister van de Nederlandse orde van advocaten het hoofdrechtsgebied intellectueel eigendomsrecht geregistreerd. Op grond van deze registratie is hij verplicht elk kalenderjaar volgens de normen van de Nederlandse orde van advocaten tien opleidingspunten te behalen dit hoofdrechtsgebied.