HPVV6211def 1200.png

Lisanne Steenbergen

Associate | Lawyer (Advocaat)

T +31 20 305 30 60
E ls@hoogenhaak.nl

Lisanne adviseert over verschillende aspecten van het levensmiddelen-, reclame- en intellectueel eigendomsrecht (IE). Haar leergierigheid stimuleert haar om zich te verdiepen in gespecialiseerde rechtsgebieden zoals levensmiddelen- en reclamerecht en drijft haar om het beste resultaat voor haar cliënten te behalen.

Lisanne behaalde haar bachelor Rechtsgeleerdheid en master Ondernemingsrecht aan de Universiteit Leiden. Tijdens haar studie groeide haar interesse voor het intellectueel eigendomsrecht en de daaraan gerelateerde vakgebieden. Als student heeft zij ervaring opgedaan bij een merkenbureau en een advocatenkantoor gespecialiseerd in IE. Ook is zij werkzaam geweest als student-assistent op de sectie intellectueel eigendomsrecht van de Universiteit Leiden. Lisanne houdt van een uitdaging en heeft ook haar tweede master Internet, Intellectuele Eigendom en ICT aan de Vrije Universiteit Amsterdam met succes afgerond.

In haar vrije tijd maakt Lisanne het liefst lange reizen. Ook bewondert en fotografeert ze graag (moderne) architectuur.

Recent werk

  • Vaste vraagbaak voor reclame- en foodvragen van een Europese start-up in de voedingssupplementenbranche.

  • Het adviseren van een grote Nederlandse winkelketen van huishoudelijke producten over het gebruik van reclameclaims voor kunststofproducten.

  • Het adviseren van een internationaal bedrijf van gezondheidsproducten over gezondheids- en cosmetische claims en de handhaving door de NVWA en Keuringsraad KOAG/KAG.

  • Het bijstaan van een internationale onderneming in een geschil over merken- en handelsnaamrechten.

  • Het verrichten van diverse labelchecks (controle van de voedselinformatie) van levensmiddelen, zoals alcoholische dranken, pasta, sportrepen en -dranken.

  • Het bijstaan van een voedingssupplementenbedrijf in een principiële bestuursrechtelijke zaak over de grens tussen informatie en gezondheidsclaims.

  • Het opstellen van algemene voorwaarden, bijvoorbeeld voor promotionele kansspelen en prijsvragen.

  • Het adviseren over non-food producten, zoals over de certificering van bouwmaterialen.