Algemene voorwaarden

1 Algemeen

1.1. De maatschap Hoogenraad & Haak advocaten te Amsterdam (“het kantoor”) oefent de praktijk van advocaat uit in de ruimste zin van het woord. Van de vennoten wordt op verzoek een lijst toegezonden. Dit kunnen zowel natuurlijke personen als vennootschappen zijn. KvK nr. 34314579.

1.2. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle werkzaamheden van het kantoor, ook op aanvullende opdrachten en vervolgopdrachten. Ook alle (rechts)personen die bij de uitvoering van werkzaamheden zijn ingeschakeld, alsmede zijn vennoten en hun bestuurders, kunnen op deze voorwaarden een beroep doen.

1.3. Afwijkingen van deze algemene voorwaarden zijn slechts geldig indien schriftelijk overeengekomen.

1.4. Deze voorwaarden zijn beschikbaar in het Nederlands en in het Engels. Bij een geschil over de inhoud of strekking ervan gaat de Nederlandse versie voor.

2 Opdrachten

2.1. Iedere opdracht geldt als een opdracht alleen aan het kantoor. Niemand die bij de dienstverlening is betrokken, waaronder vennoten van het kantoor en hun bestuurders, werknemers en ingeschakelde derden, is persoonlijk jegens de cliënt gebonden of aansprakelijk, ook als de opdracht is verleend met het oog op uitvoering door een bepaalde partij of persoon. Artikelen 7:404 en 7:407 lid 2 en 7:409 BW zijn niet van toepassing.

2.2. Het kantoor kan zich voor rekening van de cliënt naar eigen inzicht laten bijstaan door derden (zoals deurwaarders, procesadvocaten, gemachtigden en eventuele andere deskundigen), indien het kantoor dit in het belang van de cliënt acht. Het kantoor mag namens de cliënt door bedoelde derden gehanteerde voorwaarden (waaronder eventuele aansprakelijkheidsbeperkingen) aanvaarden.

2.3. Tenzij de cliënt anders aangeeft, kan het kantoor naar eigen inzicht bepalen hoe met de cliënt wordt gecommuniceerd (bijvoorbeeld per e-mail, fax, internet, telefoon of op andere wijze), dit op basis van de bij het kantoor bekende gegevens omtrent adres, telefoonnummer, etc.

2.4. De uitvoering van iedere opdracht geschiedt uitsluitend ten behoeve van de cliënt en niet van derden. Derden kunnen aan de inhoud van de verrichte werkzaamheden geen rechten ontlenen. Indien werkzaamheden met instemming van de cliënt en het kantoor mede voor of namens een andere (rechts)persoon worden uitgevoerd, staat de cliënt ervoor in dat deze derde met deze voorwaarden heeft ingestemd.

3 Aansprakelijkheid

3.1. Indien de uitvoering van een opdracht door het kantoor leidt tot aansprakelijkheid van het kantoor, zal die aansprakelijkheid beperkt zijn tot het hoogste van de volgende bedragen:

-          het bedrag dat de aansprakelijkheidsverzekering van het kantoor in het betrokken geval uitkeert, vermeerderd met het eigen
risico onder de betreffende polis; of

-          een bedrag van EUR 100.000 (honderdduizend euro).

Een aanspraak vervalt in ieder geval indien de cliënt niet binnen een jaar na de ontdekking door de cliënt van een gebeurtenis of omstandigheid die aanleiding kan geven tot aansprakelijkheid, het kantoor van die mogelijke aanspraak schriftelijk in kennis heeft gesteld. Door het verstrekken van een opdracht aan het kantoor doet de cliënt afstand van het recht om bij het kantoor werkzame personen aansprakelijk te stellen.

3.2. Het kantoor is niet aansprakelijk voor tekortkomingen van al dan niet door haar ingeschakelde derden.

4 Honorarium en kosten

4.1. Het honorarium wordt berekend door vermenigvuldiging van het aantal gewerkte uren met de door het kantoor vast te stellen uurtarieven. Op verzoek wordt van de geldende tarieven opgave gedaan. Het honorarium wordt vermeerderd met BTW, indien van toepassing.

4.2. Out-of-pocket kosten (zoals griffierechten, kosten van een lokale (proces)advocaat, deurwaarders, gemachtigden of andere externe deskundigen, kosten van vertaling, koerier, vervoer en verblijf e.d.) worden afzonderlijk in rekening gebracht.

4.3. Voor zover een vaste prijs is afgesproken, en er extra werkzaamheden of prestaties worden gevergd die redelijkerwijze niet bij de vaste prijs zijn inbegrepen, zal de cliënt van tevoren worden geïnformeerd over de financiële consequenties van die extra werkzaamheden of prestaties.

4.4. In beginsel zal maandelijks worden gefactureerd, maar het kantoor kan ervoor kiezen meer of minder frequent te factureren.

5 Betaling

5.1. Iedere factuur van het kantoor dient 14 dagen na factuurdatum te worden voldaan. Voorschotdeclaraties dienen meteen te worden voldaan. De geadresseerde kan geen beroep doen op opschorting of verrekening.

5.2. Indien een betaling niet tijdig of volledig wordt gedaan, is de cliënt over het saldo handelsrente verschuldigd (art. 6:119a BW). Het kantoor kan dan alle werkzaamheden voor de cliënt per omgaande staken of opschorten zonder een schadevergoeding verschuldigd te zijn.

5.3. Het kantoor kan een voorschot verlangen en kan werkzaamheden opschorten zolang het voorschot niet is voldaan. Ontvangen voorschotten worden voor de cliënt gehouden en worden verrekend met de einddeclaratie.

5.4. Indien het kantoor een vordering wegens het uitblijven van één of meer betalingen langs de in artikel 7.2 bedoelde weg incasseert, is de cliënt naast de hoofdsom en rente tevens een vergoeding verschuldigd voor alle in redelijkheid te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten met een minimum van 15% van de verschuldigde hoofdsom.

6 Intellectuele eigendom

6.1. Alle rechten van intellectuele eigendom op door het kantoor te verstrekken documenten, bestanden en andere stukken berusten uitsluitend bij het kantoor of derden-rechthebbenden.

7 Geschillen en toepasselijk recht

7.1. Op iedere rechtsverhouding tussen het kantoor en de cliënt is uitsluitend Nederlands recht van toepassing.

7.2. Een eventuele klacht van een cliënt over het werk of een declaratie van het kantoor wordt behandeld volgens de ‘Klachten- en Geschillenregeling Advocatuur’ (zie www.hoogenhaak.nl/nl/klachten-en-geschillenregeling). Als met het kantoor geen oplossing wordt gevonden, wordt deze beslecht door de Geschillencommissie Advocatuur. Het kantoor kan naar eigen keuze onbetaalde declaraties ter incasso voorleggen aan de Geschillencommissie Advocatuur of aan de bevoegde rechter te Amsterdam.

7.3. De Geschillencommissie Advocatuur beslecht geschillen met zakelijke cliënten door arbitrage volgens het meest recente reglement (zie www.geschillenregeling.nl/advocatuur). Voor een particuliere cliënt voorziet het reglement in bindend advies, tenzij de cliënt zich binnen een maand na afhandeling van de klacht door het kantoor tot de gewone rechter wendt. Bij een incasso van een vordering op een particuliere cliënt is alleen sprake van bindend advies indien de cliënt het openstaande bedrag onder de Geschillencommissie stort. Anders is sprake van arbitrage.

7.4. Voor zover de procedure voor de Geschillencommissie Advocatuur niet van toepassing mocht zijn, neemt de bevoegde rechter te Amsterdam bij uitsluiting kennis van enig geschil tussen het kantoor en een cliënt.

December 2023