Misleidende zorgspotjes: FNV wint ook in hoger beroep klacht tegen Staat

Zorgspotje-Min.-VWS.png

Sinds 1 januari is de zorg in Nederland sterk veranderd. De voorlichtingscampagne van het Ministerie van VWS is echter schadelijk voor het vertrouwen in de reclame. De spotjes beloven ‘zorg op maat’ en voor iedereen een passende oplossing. Maar de realiteit is voor iedereen veel minder rooskleurig.

FNV Zorg & Welzijn diende een spoedklacht in bij de Reclame Code Commissie (RCC). VWS gaf niet thuis; eerst was het verweer dat het geen ‘reclame’ is. De RCC maakte daar korte metten mee. Nu is ook in hoger beroep bepaald dat de campagne wel degelijk  ideële ‘reclame’ is. VWS schets een positief beeld van de nieuwe zorgwetgeving. Daarmee is het een ‘aanprijzing’ van de gewijzigde zorg.

Ook het College van Beroep vindt de spotjes onvoldoende informatief. VWS heeft verzuimd om in ieder spotje zelf te wijzen op de mogelijk nadelige gevolgen van de wetswijzigingen voor de individuele burger. Door de positieve beelden en tekst (o.a. ‘op zorg en ondersteuning moet je altijd kunnen blijven rekenen’) is de kwetsbare zorgbehoevende burger hier niet op bedacht. Juist bij overheidsvoorlichting over belangrijke wetswijzigingen moet de overheid een adequaat (= juist en volledig) beeld geven. En als de boodschap ingewikkeld is, moet de overheid op heldere wijze steeds waarschuwen voor de individuele gevolgen voor burgers en verwijzen naar achtergrondinformatie. VWS heeft inmiddels de voorlichtingscampagne gestaakt en alle spotjes van de website dezorgverandertmee.nl verwijderd.

Deze zaak is behandeld voor FNV Zorg en Welzijn door Ebba Hoogenraad en Moïra Truijens.

Daniël Haije