Voor een dubbeltje op de eerste.. ring
VakantieVeilingen.nl. Wie heeft niet eens of vaker op deze website gekeken voor het bieden op een dagje uit of avondje weg. Vanaf nu moet op dergelijke websites duidelijk zijn aangegeven waar precies op geboden kan worden. Recentelijk behandelde de Reclame Code Commissie een klacht van een consument die een bod had uitgebracht op kaartjes voor een bioscoopfilm. Eenmaal in de Ziggo Dome aangekomen bleek hij slecht zicht op het scherm te hebben. De klager voelde zich zwaar misleid, vooral doordat hij “Zitplaatsen op de 1e ring” in de advertentie had zien staan. Hij dacht mooie plaatsen op de kop getikt te hebben. Dat viel flink tegen.
De Voorzitter van de Reclame Code Commissie stelde de klager in het gelijk. Vakantieveilingen.nl moet inzicht geven welke specifieke plaatsen worden geveild en waar deze zijn gesitueerd. Dat was in dit geval niet gebeurd, waardoor niet exact duidelijk was op welke rang, rij en stoel geboden kon worden. Nu VakantieVeilingen een vorm is van koop op afstand, rust op de adverteerder een extra informatieverplichting. De voorzitter oordeelt dat VakantieVeilingen.nl minstens een link in de advertentie op moet nemen naar een webpagina met plattegrond waarop de locatie van de te veilen plaatsen duidelijk is aangegeven. Door “blind” te laten bieden op zitplaatsen ergens op de eerste ring krijgt de consument onvoldoende informatie. Hierdoor kan hij geen afgewogen keuze maken. Immers: voor plaatsen aan de zijkant van het scherm zullen minder hoge prijzen worden geboden dan voor plaatsen centraal voor het scherm.
Deze beslissing van de Reclame Code Commissie betekent extra werk voor alle (veiling)sites. Niet langer kan meer worden volstaan met alleen verwijzen naar een rang, rij of ring: de consument moet een bewuste keuze kunnen maken om zo te bepalen welk bod hij uit wil brengen. Een tip voor de bieder: zoek je nog een leuk uitje, kijk dan goed waar je precies op biedt! Willen we immers niet allemaal voor een dubbeltje op de eerste rang zitten?
Sarah Arayess