Strengere regels voedingsmiddelenreclame gericht op kinderen

RVV-voeding-reclame-kinderen-Bram-Duivenvoorde-300x200.jpg

Vers van de pers: de nieuwe Reclamecode voor Voedingsmiddelen (RVV) is vastgesteld. De belangrijkste wijziging: het verbod op reclame gericht op kinderen wordt uitgebreid.

Tot nu toe was reclame voor voedingsmiddelen gericht op kinderen tot en met 6 jaar verboden. De grens wordt nu opgetrokken tot en met 12 jaar. Wel geldt voor kinderen in de leeftijd van 7 tot en met 12 jaar een uitzondering voor "gezond" voedsel. Indien de voeding waarvoor reclame wordt gemaakt
binnen bepaalde voedingskundige criteria valt (denk aan maximale hoeveelheden calorieën, vet, zout en suiker), is reclame bij deze leeftijdscategorie wél toegestaan. 

Reclame gericht op kinderen is niet alleen verboden wanneer kinderen de specifieke doelgroep zijn, maar ook wanneer minstens 25% van het publiek bestaat uit kinderen tot en met 12 jaar. Op dit punt is de RVV overigens niet gewijzigd.

De nieuwe Reclamecode gaat per 1 januari van kracht.  Voor de aangescherpte regels voor reclame gericht op kinderen geldt een overgangstermijn voor lopende campagnes van 6 maanden, of totdat bestaande mediajaarcontracten zijn afgelopen.

Bram Duivenvoorde

Stricter rules on food advertising directed to children

The Dutch self-regulation Code on Food Advertising has been amended. The most important change:  the prohibition of food advertising directed at children has been extended.

Under the old code, food advertising was not allowed to be directed at children up to 6 years old. As a consequence of the amendment, advertising may not be directed at children under 13. There is one exception to this rule: advertising may be directed at children aged 7 to 13 if it concerns "healthy" food. Specific criteria (e.g. maximum amounts of calories, fat, sugar and salt) have been published to decide whether specific food products qualify for this exception.

Advertising directed at children is prohibited not only if it is specifically directed at this group, but also if at least 25% of the advertisement's audience consists of children.

The new code enters into force on the first of January 2015. As to the stricter rules on advertising directed at children, a transitional period applies: campaigns already running can be continued for 6 months, or until the annual media contract runs out.

Bram Duivenvoorde

Daniël Haije