Geneesmiddelenreclame: “… verlicht de pijn waar het nodig is”

[:nl]De adverteerder moet kunnen aantonen dat een claim klopt. Zo wordt in een reclame voor de pijnstiller Nurofen gezegd: “Als je wel eens pijn hebt, weet je precies waar je verlichting nodig hebt. Nurofen weet dit ook. Daarom is Nurofen ontwikkeld om precies te werken waar de pijn zit. Het geeft je verlichting daar waar je het nodig hebt. Nurofen verlicht de pijn, precies waar het nodig is”. De suggestie: Nurofen werkt precies daar waar de pijn zich bevindt. Maar klopt dat wel? Dit soort reclameclaims voor geneesmiddelen wordt gekeurd door de Keuringsraad KOAG/KAG. Die raad had ook deze uiting bekeken en goedgekeurd. Nurofen kan de aanmaak van prostaglandinen remmen. Die doen de pijn voelen en zijn direct gekoppeld aan de plaats van het trauma, dus daar waar de pijn wordt ervaren. Daardoor wordt de pijn daadwerkelijk gericht verlicht. De claim klopt als een bus en is dus niet misleidend.
Daan van Eek, advocaat[:en]The advertiser must be able to prove a claim. An ad for a painkiller called Nurofen states, among other things, that: “If you sometimes feel pain, you know exactly where you need relief. Nurofen knows it too. That is why Nurofen was developed to work precisely where the pain is located. It gives you relief exactly where you need it. Nurofen relieves the pain, exactly where you need it”. It suggests that Nurofen is a medication that works at the exact location where the pain is. But is that actually the case? In the Netherlands, claims made in medication ads are screened by the Inspection Board for the Advertising of Medical Products to the General Public and the Promotion of Health Products (Keuringsraad KOAG/KAG). The same board had also reviewed and approved the ad in question. Nurofen is able to inhibit the secretion of prostaglandins. They are what makes the pain felt and are directly linked to the site of the trauma, exactly where the pain is experienced. As a result, it actually relieves the pain at a targeted location. The claim is absolutely true and, therefore, cannot be considered misleading.
Daan van Eek[:]

Daniël Haije