Alpro Mild & Creamy: geen yoghurt, wel een yoghurtalternatief

[:nl]Het is onrustig in de wereld van de toetjes en zuivelproducten. Bespraken we onlangs nog de strijd over de puddingvorm tussen FrieslandCampina en De Natuurhoeve, nu liggen Alpro en de Nederlandse zuivelproducenten met elkaar overhoop. Gevolg: Alpro mag niet meer de indruk wekken dat zij met Alpro Mild & Creamy een zuivelproduct op de markt brengt. Wel mag zij dit product aanprijzen als een alternatief voor yoghurt.

Alpro staat bekend als producent en distributeur van soja- en andere plantaardige producten. Haar nieuwste product Alpro Mild & Creamy is ook gemaakt van plantaardige soja. Alpro zet dit product via een tv-commercial en verschillende advertenties in de markt als een soort yoghurt. “Ontdek de verse milde yoghurtvariatie van Alpro”. Op de verpakking wordt de term yoghurtculturen gebruikt. Dit stoot de Nederlandse zuivelproducenten tegen het zere been. De Nederlands Zuivel Organisatie (NZO), belangenbehartiger van de Nederlandse zuivelproducenten, meent dat Alpro in strijd handelt met Europese regelgeving en het Warenwetbesluit Zuivel. Zij zou woorden als yoghurt, yoghurtvariatie en yoghurtculturen niet mogen gebruiken voor niet-zuivelproducten. Daarom start NZO een kort geding.

En inderdaad, de voorzieningenrechter in Breda oordeelt dat Alpro niet de suggestie mag wekken of mag impliceren dat Alpro Mild & Creamy een zuivelproduct is, want dat is misleidend. De definitie van yoghurt is in de wet terug te vinden en dit product valt daar niet onder. Wel mag Alpro Mild & Creamy aangeprezen worden als een alternatief voor yoghurt. De slogans “als je van yoghurt houdt: probeer Alpro Mild & Creamy” en “Alpro heeft het yoghurtschap veroverd” zijn dan ook wel toegestaan. Ook is het toegestaan om de term yoghurtvariatie te gebruiken, zo lang dit maar gebeurt in combinatie met de term plantaardig(e). Dan is het duidelijk dat het geen product is op yoghurtbasis.

Alpro verwijst op haar website naar de kwestie. Alpro Mild & Creamy is vanaf nu “een heerlijke plantaardige variatie op yoghurt”. En zo kan het dus ook.

Christine Fontaine – advocaat productinformatie en reclamerecht
[:en]Trouble in the world of desserts and dairy products. Just recently, we discussed the battle over the shape of the pudding cup between FrieslandCampina and De Natuurhoeve. And now, the Dutch Dairy Association is at loggerheads with Alpro. As a result, Alpro may not make the impression that Alpro Mild & Creamy is a dairy product. However, it may advertise the product as an alternative for yoghurt.

Alpro is producer and distributor of soy and other vegetable products. Her newest product Alpro Mild & Creamy is also made of soybean. Alpro promoted this product in a TV commercial and in different ads as being a kind of yoghurt. "Discover the fresh and mild yoghurt variation of Alpro". On the packaging, the term yoghurt cultures is being used. The Dutch Dairy Association (NZO), the sector organization of the Dutch dairy processing industry, is not amused. NZO believes that Alpro acts contrary to European regulation and the Dutch Dairy Commodities Act. Words like yoghurt, yoghurt variation and yoghurt cultures should not be used for non-dairy products. Therefore, NZO brought preliminary relief proceedings against Alpro.

And indeed, the interim relief judge of the District Court of Breda rules that Alpro may not make the suggestion or imply that Alpro Mild & Creamy is a dairy product, because that is misleading. The definition of yoghurt is provided by law and this product does not meet this description. Still, it is allowed that Alpro Mild & Creamy is promoted as being an alternative for yoghurt. The slogans “if you like yoghurt: try Alpro Mild & Creamy” and "Alpro has conquered the yoghurt shelf in the supermarket" can still be used.  Also, it is permitted  to use the term yoghurt variation, as long as this is done in combination with the term vegetable. Then it is clear that it is not a yoghurt-based product.

Alpro refers on its (Dutch) website to the issue. Alpro Mild & Creamy is now "a delicious vegetable variation on yoghurt." And that is another way to put it.

Christine Fontaine – product information and advertising lawyer
[:]

Daniël Haije