Hoogenraad & Haak wint 'puddingzaak' voor De Natuurhoeve

[:nl]Zuivelproducent De Natuurhoeve uit Benschop heeft een principiële rechtszaak van Mona (FrieslandCampina) gewonnen. Vandaag kwam de beslissing van het Gerechtshof Arnhem in het hoger beroep van dit kort geding. De inzet is de vorm van de puddingbeker van De Natuurhoeve. De Natuurhoeve levert pudding onder private label aan o.a. Albert Heijn en Lidl, en haar eigen merk GENIET ligt bij Hoogvliet en Coop in het schap. FrieslandCampina vond dat de beker van De Natuurhoeve teveel op haar Mona beker zou lijken.
Het hof besliste net als de Voorzieningenrechter te Utrecht vorig jaar: de puddingvorm van De Natuurhoeve stemt niet overeen met de Mona beker. De beker maakt geen inbreuk op merkrechten van Mona en is ook niet een ‘slaafse nabootsing’ van de Mona beker: “De consument die voor het schap staat zal ook bij oppervlakkige en vluchtige waarneming snel het verschil opmerken.” FrieslandCampina moet alle kosten van De Natuurhoeve in verband met de procedure vergoeden.
Marketingmanager Mariska Lekkerkerker, verantwoordelijk voor de marketing van De Natuurhoeve, is heel blij met dit oordeel: “Wij wilden een eigen, herkenbare beker ontwikkelen. Daarbij zijn wij niet over één nacht ijs gegaan. Natuurlijk heeft onze puddingbeker bogen: daaraan ziet het publiek juist dat het pudding is. Het gerechtshof heeft duidelijk beslist dat Mona de traditionele bogenvorm niet kan monopoliseren. Nu kunnen wij ons weer helemaal richten op waar wij goed in zijn: lekkere pudding maken. We zijn alweer bezig met een nieuwe smaak.” Luister hier naar de rapportage op RTV Utrecht.
De vlag hangt uit bij het familiebedrijf, dat vorige week ook al positief in het nieuws was met haar duurzaamheidsprogramma Duurzame Weidezuivel.
De Natuurhoeve is in deze zaak bijgestaan door Maarten Haak en Eva Rog-den Ouden, merkenrecht advocaten.

Over de zaak in de pers:
Financieele Dagblad
Distrifood
Supermarkt Actueel
De Telegraaf
Adformatie
Nieuwe Oogst.nu
Boerderij.nl
FoodHolland

Klik hier voor afbeeldingen van de betreffende puddingen. [:en]Dairy Producer De Natuurhoeve from Benschop has won an important case against Mona (FrieslandCampina). The Arnhem Court of Appeal decided today in the appeal of this lawsuit. At stake was the shape of the pudding cup of De Natuurhoeve. This company supplies pudding under private label to supermarkets Albert Heijn, Lidl, and its own brand GENIET ('Enjoy') to Hoogvliet and Coop. FrieslandCampina found that the cup of De Natuurhoeve was too similar too her Mona cup. The Court followed last year's Judge in Utrecht: the pudding shape of De Natuurhoeve does not correspond to the Mona cup. The cup does not infringe the trademark rights of Mona and is neither a "slavish imitation" of the Mona cup: "The consumer at the shelf will - also in a superficial and quick glance - quickly notice the difference." FrieslandCampina should compensate all costs of De Natuurhoeve in connection with this procedure.
Mariska Lekkerkerker, responsible for the marketing of De Natuurhoeve is very pleased with this verdict: "We wanted to develop our own, recognizable shape. That took us a long time. And of course our pudding cup have arches: that way people can recognize it as pudding. The court has clearly decided that Mona can not monopolize these traditional arches. Finally, we can now again concentrate on what we do best: create beautiful and well-flavoured puddings. We are already working on a new flavor." Listen here to the radio report on RTV Utrecht.
The flag shall be flown at the family business, which was also last week very positive in the news because of its  sustainability program Duurzame Weidezuivel ('Sustainable Meadow-Dairy').

De Natuurhoeve was in this case represented by Maarten Haak and Eva Rog-den Ouden, trademark lawyers.

Click here for pictures of the puddings.[:]

Daniël Haije