Lage drempel om bekend Gemeenschapsmerk te zijn
[:nl]Op 6 oktober wees het Hof van Justitie-EG eindelijk het langverwachte vonnis in de zaak PAGO/Tirol Milch. De inzet: geldt een Gemeenschapsmerk dat maar in één lid-staat bekend is als een ‘in de Gemeenschap bekend merk’? Het beeldmerk PAGO van een flesje met een glaasje vruchtensap was alleen bekend in Oostenrijk. Is dat genoeg om als bekend merk te gelden? Het Hof van Justitie vindt van wel. Van het Chevy-arrest wisten we al dat de bekendheid zich moet uitstrekken over een aanmerkelijk deel van de EG. Het Hof van Justitie bevestigde nu dat het gehele grondgebied van Oostenrijk geldt als zo’n aanmerkelijk deel. Let wel: Oostenrijk beslaat nog niet eens 2% van de EG en is met 8.2 miljoen inwoners slechts goed voor 1,7% van de totale EG-bevolking. Het mag duidelijk zijn dat het Hof de lat voor merkhouders bepaald niet hoog legt om bekend te worden, en daarmee de extra bescherming voor goodwill te kunnen inroepen. Die bescherming is al flink verruimd sinds het arrest L’Oréal/Bellure . Je hoeft niet goed te luisteren om de merkhouders alweer te horen klappen.
Maarten Haak, merkenrecht advocaat[:en]On 6 October the European Court of Justice rendered its long expected judgment in the case PAGO/Tirol Milch about Community Trademarks ‘with a reputation in the Community’. The relevant question: does a trademark with a reputation in only one Member State have ‘a reputation in the Community’? The figurative trademark PAGO of a bottle with a glass filled with juice only enjoyed a reputation in member state Austria. Is that enough to be protected throughout the Community? Yes it is, the ECJ ruled. From the Chevy-ruling we already knew that such reputation must be at stake in a ‘substantial part’ of the European Community. The ECJ now confirmed that the entire territory of Austria is such substantial part. Bear in mind: Austria’s territory covers not even 2% of the entire Community. Austria has 8.2 million inhabitants, only 1.7% all the entire population of the Community. Obviously it is not too difficult for a CTM owner to obtain the additional goodwill protection for well-known marks, while the scope of that protection is quite broad since the L’Oréal/Bellure judgment by the ECJ. You don’t have to listen too carefully to hear the trademark owners clap their hands.
Maarten Haak[:]