Stunten met Björn Borg boxers
[:nl]Kruidvat voerde een landelijke prijsactie met Björn Borg boxers: van € 21,95 voor € 14,99. Helaas; het publiek dat naar de Kruidvat winkels rende om de beroemde boxershorts te scoren vist achter het net. Dit is een misleidende handelspraktijk. Waarom? Het College van Beroep laat meewegen dat de Kruidvat folder in een oplage van 6 miljoen is verspreid. De Björn Borg boxers werden aangeboden in de maten S – XL, in verschillende kleuren. Omgerekend over de 800 filialen kwam dat neer op 36 boxershorts per winkel, en 0,64 (!) boxershort per aangeboden maat en kleur. Dat is te weinig, gelet op het product (een zeer geliefd item), de omvang van de reclame-uiting en de aangeboden prijs. Deze actie is volgens het College van Beroep een voorbeeld van een handelspraktijk zoals vermeld staat op de zogeheten ‘zwarte lijst”: onder alle omstandigheden zijn ‘lokkertjes’ verboden: het adverteren tegen een genoemde prijs terwijl de adverteerder weet dat hij geen redelijke voorraad heeft van het product gedurende een redelijke periode. En Björn Borg? Die had al zijn klanten opgeroepen om bij de Kruidvatfilialen in hun buurt alle BB boxershorts op te kopen en aan Björn Borg Nederland te retourneren. Een effectieve klant-gestuurde recall …
[:en]Kruidvat launched a nationwide price action with Björn Borg boxershorts with a discount from € 21.95 to € 14.99. Unfortunately, the public urged to the Kruidvat in vain. This is a misleading trade practice. Why? The Board of Appeal considered that Kruidvat distributed 6 million copies of their advertising leaflet. The Björn Borg boxers were offered in sizes S-XL, in different colors. Distributed to their 800 branches, it came down to 36 boxer shorts per shop, and 0.64 (!) shorts for each size and color. This is not enough, given the popularity of the product, the size of the advertisement and the price offered. According to the Board of Appeal this is an example of a black-listed trade practice: under all circumstances 'bait advertising' is prohibited. Advertising at a given price while the advertiser knows that he is, for a reasonable period, short on stock of the product. And Björn Borg? He called on all his customers to buy all short in their local Kruidvat Branches and return them to Björn Borg Netherlands. An effective customer-driven recall... Ebba Hoogenraad [:]