(Sluik)reclame voor een geneesmiddel
De Reclame Code Commissie (RCC) ontving een klacht over uitingen in een brochure en op de website van de Stichting Bewegen Zonder Pijn (SBZP). De uitingen vermelden een specifieke combinatie van ingrediënten. Het lijkt puur informatief te zijn. Maar volgens branchevereniging Neprofarm is sprake van (sluik)reclame die (mede) afkomstig is van Synofit, een producent van voedingssupplementen, voor haar product Synofit Premium. In een filmpje van een apotheker wordt de lezer aangespoord via Google een product te zoeken dat de combinatie van de genoemde ingrediënten bevat. Daar ziet de consument een AdWord-advertentie voor Synofit Premium. SBZP stelt dat dit geen ‘reclame’ is maar ‘informatie’ over welke afzonderlijke ingrediënten helpen bij gewrichtsklachten. Synofit meent op haar beurt niets met SBZP en de uitingen te maken te hebben.
Volgens de RCC is sprake van reclame. De uitingen gaan het neutrale, louter informatieve kader te buiten en hebben een aanprijzend karakter voor het product Synofit Premium die de genoemde specifieke combinatie van ingrediënten bevat. Dit komt onder meer door de opeenstapeling van directe en indirecte verwijzingen naar de ingrediënten van Synofit Premium. Zo laat een Google-search met de door SBZP gesuggereerde zoektermen steevast een AdWords-advertentie van Synofit Premium zien en is in één van de uitingen op de achtergrond een schap met Synofit-producten te zien. De website bewegenzonderpijn.nl is volgens de RCC verboden reclame voor een geneesmiddel: de ingrediënten worden gepresenteerd als geschikt voor het genezen of voorkomen van ziekte of pijn bij de mens en Synofit en SBZP missen de daarvoor benodigde handelsvergunning.
Dit is een belangrijke uitspraak over de scheidslijn tussen reclame en informatie. Informatie geven over ingrediënten mag zeker wel, maar er is een grens voor adverteerders. Waar die grens tussen informatie en reclame precies ligt, hangt af van de concrete omstandigheden. In dit geval zal de Google zoekinstructie er voor hebben gezorgd dat die grens werd overschreden. Goed blijven opletten dus!
Ebba Hoogenraad & Fleur Jeukens