De appelmoes-vergelijking met een ‘willekeurig’ A-merk
Op YouTube verscheen een video van appelmoesproducent Servero. Een presentator vraagt voorbijgangers mee te doen aan een smaaktest. Variant A is de 100% appelmoes van Servero, zonder toegevoegde suikers. Variant B is een ‘willekeurig’ A-merk met een paarse deksel, die “maar liefst zeven suikerklontjes”bevat. 8 op de 10 proevers blijken de Servero 100% appelmoes de lekkerste te vinden. Volgens concurrent HAK is het overduidelijk dat variant B haar eigen HAK appelmoes is. Ook klopt de informatie in de reclame niet. Deze appelmoes wordt namelijk al enige tijd niet meer geprocudeerd en zal van de markt verdwijnen. HAK heeft zelf ook een 0% suiker variant en een versie die slechts 4 gram per 100 gram toegevoegde suiker bevat. Servero weet dit, want beide bedrijven zijn partij bij het Akkoord Verbetering Productsamenstelling. Daarin is neergelegd dat alle producenten de hoeveelheid suiker zullen verminderen naar maximaal 4 gram, en dat de oude varianten in november 2018 vervangen moeten zijn. HAK vindt dat Servero valsspeelt door haar product tegen beter weten in te vergelijken met de oude HAK appelmoes.
De Reclame Code Commissie is het met HAK eens. Dit is een vergelijkende reclame, die moet voldoen aan de (strenge) eisen uit artikel 13 Nederlandse Reclame Code. De vergelijking mag (onder andere) niet misleidend zijn. Servero weet dat het product van HAK binnenkort gaat verdwijnen, maar vergelijkt haar appelmoes zonder verdere toelichting met de oude variant van HAK. Zonder deze toelichting kunnen consumenten denken dat de vergelijking juist en actueel is en ook zal gelden voor nieuwe HAK producten. Servero had consumenten daarom moeten informeren over het feit dat de vergelijking maar voor korte tijd geldt. Bij het ontbreken hiervan is sprake van misleiding en daarmee van onrechtmatige vergelijkende reclame.
Vergelijkende reclame mag, maar houd rekening met de strenge eisen. Zo blijkt ook maar weer dat je geen essentiële informatie achter mag houden die een consument nodig heeft om een besluit over een aankoop te nemen. Een volledig actuele en juiste vergelijking blijft de sleutel tot succes.
Dominique Geerts