Merkhouder is aansprakelijk voor gebrek in het merkproduct

De consument kan de merkhouder aanspreken voor een gebrek in het merkproduct, ook als daarop duidelijk staat dat een andere onderneming de producent is. Uit de vermelding van het merk op het product mag de consument namelijk afleiden dat de merkhouder betrokken is bij het productieproces of daarvoor verantwoordelijk is. Zo besliste het Hof van Justitie in juli 2022 in de zaak Keskinäinen Vakuutusyhtiö Fennia / Philips.

In een Fins huishouden vloog een koffiemachine in brand die in Roemenië was gemaakt door Saeco. Op de machine stonden de merken ‘Philips’ en ‘Saeco’. Philips werd daarop aangesproken voor de schade, maar voerde als verweer dat zij niets te maken had gehad met de vervaardiging van het apparaat. De definitie van ‘producent’ in de Richtlijn Productaansprakelijkheid (85/3740) is echter streng: als fabrikant geldt ook eenieder die zich als producent presenteert door zijn naam, zijn merk of een ander onderscheidingsteken op het product aan te brengen. Philips zag nog ruimte voor het verweer dat zij zich niet als zodanig presenteerde nu er duidelijk een andere producent op het apparaat stond. Die vlieger gaat dus niet op.

Natuurlijk komt de merkhouder op de achtergrond overeen dat de licentienemer opdraait voor gebreken. Maar daar hoeft de consument zich niets van aan te trekken: die mag kiezen welke onderneming hij aanspreekt.

Maarten Haak