Unitair octrooi van start (deel 2)
Op 1 juni 2023 trad het Unitair Octrooi in werking. Nog even ter herinnering: er kan met één (verleend) octrooi bescherming verkregen in álle 17 EU-landen die zich hebben aangesloten bij het Unitair Octrooi-systeem. Dat zijn tot nu toe: Oostenrijk, België, Bulgarije, Denemarken, Estland, Finland, Frankrijk, Duitsland, Italië, Letland, Litouwen, Luxemburg, Malta, Nederland, Portugal, Slovenië en Zweden.
Men kan ook kiezen om nog bij het oude systeem te blijven, door een “opt out verzoek” in te dienen. In de vorige nieuwsbrief kondigde ik al aan over de voor- en nadelen van het UPC te schrijven.
Voordelen van het UPC kunnen zijn:
Efficiëntere rechtspraak: Het UPC biedt een centraal forum voor octrooigeschillen in Europa, waardoor er hopelijk een uniforme en consistente rechtspraak ontstaat. Dit zal hopelijk de efficiëntie vergroten en de kosten van juridische procedures verlagen.
Verminderen van ‘dubbele procedures: Het huidige octrooisysteem in Europa vereist dat octrooihouders hun rechten in elk afzonderlijk land handhaven. Met het UPC is een enkele procedure voldoende om in meerdere lidstaten een octrooi te handhaven of te betwisten, waardoor ‘dubbele’ procedures worden verminderd.
Expertise en specialisatie: Het UPC bestaat uit gespecialiseerde rechters met veel kennis op het gebied van techniek en octrooirecht. Dit zal hopelijk leiden tot betere en consistente beslissingen.
Nadelen van het UPC kunnen zijn:
Verlies van nationale soevereiniteit: Het UPC is een centrale autoriteit voor octrooigeschillen, waardoor nationale gerechten hun bevoegdheid op dit gebied deels verliezen. Dit kan leiden tot bezorgdheid over het verlies van nationale soevereiniteit. Ook wordt gesproken over het gebrek aan controle, nu het Hof van Justitie niet bevoegd is om de beslissingen na appèl aan te horen. Het is een parallel systeem aan (en dus niet gericht op) het Europese rechtssysteem.
Hoge kosten: Hoewel het UPC tot doel heeft de juridische kosten te verlagen, beweren sommige critici dat het duurder is dan het huidige systeem. Vooral voor kleinere bedrijven zullen de kosten voor de toegang tot het UPC een aanzienlijke drempel zijn.
Mogelijke ongelijkheid: Er zijn zorgen geuit over de mogelijke impact van het UPC op verschillende bedrijven en industrieën. Sommigen vrezen dat het UPC gunstiger zou kunnen zijn voor grote multinationale ondernemingen, terwijl kleinere bedrijven of individuele uitvinders benadeeld zouden kunnen worden.
Het blijft afwachten dus, hoe het UPC zich ontwikkelt. De eerste zaken zijn al aanhangig gemaakt, we kijken uit naar de rechtspraak! En ik zal jullie hiervan op de hoogte houden.
Moïra Truijens