Tips voor een ontspannen zomer

photo-1473496169904-658ba7c44d8a.jpg

Vorige week kwam de NRC met een lijstje handige tips voor tijdens de hittegolf. Drink voldoende, slaap niet onder je winterdekbed en help elkaar. Compleet geïnspireerd en gemotiveerd door de woorden van de NRC ging heel Nederland de hittegolf tegemoet. Onderschat de kracht van het lijstje niet. Hier stond namelijk ook tussen: neem geen belangrijke beslissingen gedurende de hitte. Hitte zou voor meer stress en meer agressiviteit zorgen. Je loopt hierdoor het risico dat je beslissingen neemt waar je spijt van krijgt.

Omdat belangrijke beslissingen op de werkvloer toch echt genomen moeten worden, maar stress en agressiviteit de sfeer niet bevorderen, komt Hoogenraad & Haak met een paar handige juridische tips voor de reclamewereld. Zo worden die grote beslissingen toch iets eenvoudiger en kan stress op de werkvloer worden beperkt, ondanks die ongekende hitte.

  1. Wil je gebruikmaken van het portret van een bekend persoon in een reclame? Dan kun je ervan uitgaan dat dit niet is toegestaan zonder dat je toestemming hebt verkregen. Max Verstappen heeft (vooralsnog) €150.000,- schadevergoeding toegewezen gekregen voor het gebruik van een Max Verstappen look-a-like in de reclame van Picnic. Waarom? Omdat hij dit bedrag zelf in rekening had kunnen brengen als hij wel zijn medewerking had verleend. Tip: zorg voor toestemming van de BN’er en leg rechten en plichten goed vast!

  2. Werk je veel samen met freelancers? Check eens of jullie de overeenkomsten met freelancers op orde hebben. Freelancers blijven in beginsel auteursrechthebbende op alles wat zij in opdracht van een reclamebureau maken. Tip: via een goede freelancerovereenkomst kan een voorafgaande auteursrechtoverdracht worden geregeld en kan veel gezeur worden voorkomen.

  3. Ben je helemaal ‘safe’ als je gebruikmaakt van Stockfoto’s in reclame-uitingen? Het antwoord: nee. Het auteursrecht op de afbeelding is vaak afgekocht, maar toch kan het zijn dat je inbreuk maakt op de rechten met betrekking tot afgebeelde personen, gebouwen of producten. Zo ver gaat de garantie die de meeste stock-foto bedrijven geven dus niet! Wanneer je toch inbreuk blijkt te maken, geven deze bedrijven vaak een maximumbedrag van rond de €20.000,- per content-item als vergoeding. Ook mag je foto’s met een standaardlicentie vaak niet op fysieke producten gebruiken. Tip: hou in het achterhoofd dat stockfoto’s geen volledige garanties geven. Zelf een foto maken is altijd beter!

  4. Je kunt de woorden ‘AVG’ en ‘privacy’ vast niet meer horen. Toch vallen we je er nog eens mee lastig. Sinds de komst van de AVG wordt veel verlangd van het bedrijfsleven op het gebied van privacy. Is jullie privacybeleid op orde? Is er gedacht aan een Register voor verwerkingsactiviteiten? Maak je gebruik van derde partijen en geef je persoonsgegevens door aan hen? Grote kans dat je een verwerkersovereenkomst moet sluiten. Tip: neem privacy (toch maar) serieus!

Dominique Geerts

AdvertisingDaniël Haije