Maïsbrood of brood met maïs? Jumbo’s goudeerlijke visie

Jumbo-maisbrood-300x198.jpg

De winnaar van het Gouden Windei van Foodwatch is …. Jumbo Goudeerlijk maïsbrood.

Elk jaar nomineert Foodwatch producten die in haar ogen misleidend zijn. Daarna is de stem aan het publiek. De grootste misleider wint het Gouden Windei. Die ‘eer’ viel Jumbo ten deel. Volgens Foodwatch omdat ‘het Goudeerlijk maïsbrood naast enkele maïssnippers nagenoeg geen maïs bevat en alleen geel is door de toevoeging van kurkuma-extract’.
 
Steeds vaker heeft de negatieve publiciteit effect. De meeste genomineerden en winnaars passen onder de publicitaire druk hun product aan.  Zelfs als daar volgens de wet geen reden toe is. Uitgangspunt is immers dat de consument de ingrediëntendeclaratie leest en daar kan lezen welke ingrediënten het product bevat en in welke hoeveelheden.
 
Jumbo daarentegen heeft laten weten de benaming van haar maïsbrood niet te zullen wijzigen. De reden? Het maïsbrood bevat 3 % gepofte maïs en 2 % maïsgries (dat is grofgemalen maïsmeel). Jumbo gebruikt zo weinig maïsmeel omdat het geen gluten bevat, wat volgens Jumbo het bakproces niet ten goede komt. Een terecht argument?
 
Misleidende naam ondanks juist etiket
Even terug. Hoe zit het ook al weer bij misleiding? De rechter en de Reclame Code Commissie nemen de ingrediëntendeclaratie als basis. Maar …. het kan zijn dat de naam van een product of afbeelding op de verpakking de consument tóch op het verkeerde been zet en zó opvallend is, dat het daardoor de consument misleidt. Wat de consument gewend is speelt daarbij ook een rol.
 
Een kijkje bij andere grote supermarkten leert dat ook hun broden met maïs als eerste ingrediënt in de ingrediëntenlijst tarwebloem vermelden, en niet maïsgries. Ook daar is het maïsgries slechts in kleine hoeveelheden toegevoegd. Je kan dus zeggen dat de consument er mee bekend is – of zou kunnen zijn - dat maïsbrood altijd maar een gering percentage maïsgries bevat.
 
Maar …. Een verschil is wel dat veel andere supermarkten de naam ‘maïs’ plaatsen achter het woord brood. Zo verkoopt de Coop ‘Molenbrood Boeren maïs’, Albert Heijn ‘Les Pains madelaine mais’ en Plus ‘de Korenlanders Maïs’. Jumbo doet het anders: daar heet het ‘Goudeerlijk Boeren Maïs brood’. De benaming ‘maïsbrood’ zal bij de consument inderdaad de indruk wekken dat het brood veel maïs bevat. Terwijl een ‘Brood Maïs’ voor de consument net zo iets is als een broodje sesam: of maís of sesam is toegevoegd aan de korst en eventueel iets in het deeg.
 
De toevoeging ‘Goudeerlijk’ maakt het natuurlijk extra moeizaam. Jumbo geeft daarmee aan dat de consument mag vertrouwen op de namen die Jumbo haar producten geeft. Ook juridisch valt er veel voor te zeggen als Jumbo het maïsbrood wijzigt en ‘maïs’ als specificatie achter het woord ‘brood’ vermeldt. What’s in a name. 

Dit bericht is ook geplaatst op VMT als Column van Ebba op 20 december.

Ebba Hoogenraad

Advertising, FoodDaniël Haije