ACM in actie: autoprijzen inclusief bijkomende kosten

acm2-300x207.png

Is het je al opgevallen dat auto’s sinds 1 november 2016 een paar duizend euro duurder lijken? Dat komt door een handhavingsactie van de Autoriteit Consument & Markt, gericht op de autobranche. De ACM wil dat in advertenties voor nieuwe auto’s de prijs staat waarvoor de auto ook écht kan worden gekocht.

Tot voor kort was het in de autobranche heel normaal om te adverteren met een vanafprijs, zonder dat in die vanafprijs noodzakelijke kosten werden vermeld die de consument moet betalen om bij de dealer weg te kunnen rijden. Dat zijn in de regel de rijklaarmaakkosten, de recyclingbijdrage en de tenaamstellingskosten. Dus: een auto met een geadverteerde vanafprijs van € 12.000, kostte (ook in de goedkoopste editie) al snel meer dan € 13.000. Gebruikelijk voor de autobranche, maar soms lastig voor de consument.

Nadat de ACM de reisbranche ook al had gedwongen te adverteren met transparante eindprijzen, is ditmaal de autobranche aan de beurt. De ACM adviseert de autobranche om de prijs weer te geven zoals in bovenstaande afbeelding. Dus: een vanafprijs inclusief bijkomende kosten, met (desgewenst) een vermelding hoe veel die extra kosten bedragen die al in de prijs zijn verrekend. En dus: geen disclaimers meer in auto-advertenties, met de extra kosten in de kleine lettertjes.

Overigens zit er bij handhaving voor de ACM een addertje onder het gras. Uit een recente uitspraak van het Hof van Justitie blijkt dat de Europese richtlijn op grond waarvan de totale eindprijs moet worden vermeld in Nederland niet goed is geïmplementeerd: de verplichting is in de Nederlandse wet niet goed terug te lezen en geldt misschien helemaal niet. Daarover zal vast nog een appeltje worden geschild als de ACM daadwerkelijk een boete oplegt. 

Bram Duivenvoorde

AdvertisingDaniël Haije