B2B communicatie met claims? Pas op!

Plaatje-nieuwtje-Sarah-Innova-Vital-300x224.jpg

Met de recente Hof van Justitie uitspraak Innova Vital hebben we weer een (toekomstige) klassieker te pakken: de strenge regels uit de Claimsverordening zijn óók van toepassing op commerciële communicatie vanuit levensmiddelenbedrijven naar beroepsbeoefenaars in de gezondheidszorg. Op B2B communicatie dus. Dat is een flinke kluif voor bedrijven, want tot nu dacht men in Nederland (en in heel wat andere lidstaten) daar heel anders over. Aangenomen werd dat communicatie met (gezondheids)claims richting een arts of andere professional op het gebied van de volksgezondheid niet onder het bereik van de Claimsverordening valt. Zie bijvoorbeeld het Richtsnoerdocument bij de Claimsverordening van de KOAG/KAG. Communicatie die uiteindelijk bedoeld is om bij de consument terecht te komen (zoals folders), viel wel al binnen het bereik van de Claimsverordening. Het Hof gaat nu verder. De Claimsverordening gaat er namelijk niet over of de mededeling bedoeld is om bij de consument terecht te komen, maar of het product bestemd is voor de consument.

De reden hiervoor? Beroepsbeoefenaren in de gezondheidszorg beschikken niet continu over specifieke en actuele kennis om elke claim te checken op juistheid. Ook professionals in de gezondheidszorg kunnen misleid worden, waardoor ze het risico lopen onjuiste informatie aan de consument door te geven.

Mag dan niets meer? Toch wel: er mag (natuurlijk) wel objectieve informatie over wetenschappelijke ontwikkelingen aan professionals in de gezondheidszorg worden verstrekt. Maar dan moet wel gebruik worden gemaakt van ‘jargon’ en daarnaast mag de mededeling niet commercieel zijn.

De uitspraak zegt niet expliciet of dit alles ook één op één geldt voor professionals die niet in de gezondheidszorg werken. Dus bijvoorbeeld B2B communicatie aan de distributeur. Dit blijft dus nog een openstaande vraag. Hier gaan we nog veel over horen én schrijven. Dat is zeker!

Sarah Arayess

Food, AdvertisingDaniël Haije