Strepenstrijd

Adidas-Shirt.jpg

Als je het niet hebt verdrongen, herinner je je het WK voetbal in 1974 nog wel... Johan Cruijff droeg als enige een shirt met twee strepen, in plaats van het welbekende drie strepen tenue van adidas . De reden hiervoor was dat hij op persoonlijke titel gesponsord werd door Puma en Puma niet wilde dat hij in een shirt van aartsrivaal adidas de groene mat betrad.

Cruyff Classics biedt sinds enige tijd een vergelijkbaar oranje T-shirt aan: met twee strepen en rugnummer 14. Cruyff Classics wilde dit shirt ook als Europees merk registreren en diende daarvoor een aanvrage in bij het Europese merkenbureau. Toen adidas hier lucht van kreeg maakte zij bezwaar. Cruyff Classics verweerde zich door te stellen dat er sprake was van een ‘geldige reden’: Allereerst zou het T-shirt met de twee strepen bij zijn persoonlijke imago horen. Bovendien had adidas in 1974 ingestemd met de aanpassing van zijn voetbalshirt, en zou adidas pas na 3 jaar hebben opgetreden tegen de online verkoop van de Cruyff T-shirts.

Met het argument van de geldige reden gaat de Europese merkenrechter niet mee. Het eenmalig instemmen van adidas met het dragen van een T-shirt met twee strepen door Cruyff in 1974 wordt gezien als een eenmalige afspraak voor een specifiek evenement, 40 jaar geleden. Deze afspraak kan niet worden geïnterpreteerd als een geldige reden voor Cruyff Classics om dit T-shirt nu als merk te voeren. Het feit dat het betreffende T-shirt enige tijd online is verkocht, betekent evenmin dat adidas instemt met een merkregistratie.

Vervolgens oordeelt de Europese merkenrechter dat de merkaanvrage van Cruyff Classics zo’n onmiddellijke en sterke associatie oplevert met het bekende merk van adidas, dat  daarmee onrechtmatig geprofiteerd zou worden van het bekende adidas merk. De merkaanvrage van Cruyff Classics wordt daarom geweigerd. 


Moïra Truijens

Battle of the Stripes

If you did not repress it, you will remember the football World Cup of 1974…. Johan Cruijff was the only one wearing a shirt with two stripes, instead of the well-known three stripes outfit of adidas. The reason was that he was sponsored in a private capacity by Puma and Puma did not want him to go out in the field in a shirt of arch-rival adidas.
    
Cruyff Classics has been offering for some time a similar orange T-shirt: with two stripes and shirt number 14. Cruyff Classics wanted to register this shirt also as European trademark and filed an application for this with the European Trade Mark Office. When adidas became aware of this it objected. Cruyff Classics defended itself by alleging that there was ‘due cause’: in the first place the T-shirt with the two stripes was part of his personal image. Moreover adidas agreed in 1974 to the adjustment of his football shirt, and adidas did not act against the online sale of the Cruyff T-shirt but after 3 years.

With the due cause argument the European trademark court does not concur. The one-time approval by adidas of Cruyff’s wearing a two-stripes shirt in 1974 is seen as a one-time agreement for a specific event, 40 years ago. This agreement cannot be interpreted as due cause for Cruyff Classics to use said T-shirt presently as a trademark. The fact that the T-shirt in question has been sold online for some time, does not mean either that adidas approves trademark registration.

Next it was found that the trademark application of Cruyff Classics involves such a direct and strong association with the known trademark of adidas, that undue advantage could be taken of the reputed adidas trademark. The trademark application of Cruyff Classics was therefore refused.


Moïra Truijens

Daniël Haije