Vakantiekriebels
De zomervakantie is in alle hevigheid losgebarsten: de Route du Soleil staat weer muurvast en de last minute aanbiedingen vliegen je om de oren. De Reclame Code Commissie (RCC) oordeelde recent over een klacht van een bezoeker van een veilingsite waarop een 8-daagse autovakantie naar Italië werd aangeboden. De bezoeker raakte enthousiast en besloot een bod te doen op deze vakantie, dat door de veilingsite werd geaccepteerd. Vervolgens bleek het huisje in de periode van zijn keuze niet meer beschikbaar. De aanbieder van de vakantie bood hem nog een andere datum aan waarop de vakantie wel beschikbaar was en daarnaast een ander type huisje in wél de gewenste periode. De klager ging hier niet mee akkoord.
Vervolgens diende de koopjesjager een klacht in bij de RCC: hij vond de reclame misleidend nu het huisje van zijn keuze niet meer beschikbaar was in de periode die hij graag wilde. De RCC gaf hem echter geen gelijk. De veilingsite had vóóraf voldoende duidelijk gemaakt dat de aanbieding op basis van beschikbaarheid was en in overleg met de aanbieder. Bovendien konden potentiële bieders voor het uitbrengen van het bod de beschikbaarheid van de huisjes te bekijken. De klager had dus gemakkelijk de beschikbaarheid kunnen checken en kunnen besluiten deze aanbieding maar voorbij te laten gaan. Een terechte beslissing van de RCC, lijkt mij.
Sarah Arayess